شناسهٔ خبر: 68131 - سرویس هواشناسی

پیش‌بینی فصلی هوای کشور/

میانگین دمای هوا در خرداد تا مرداد یک درجه بیش از نرمال است/ سهم بارش خرداد-مرداد نسبت به کل سال قابل‌توجه نیست

پیش بینی فصلی هوا پیش‌بینی فصلی هوای کشور نشان می‌دهد که میانگین دمای هوا طی خرداد تا مرداد یک درجه بیش از نرمال است و سهم بارش طی دوره سه‌ماهه خرداد-مرداد نسبت به‌کل سال قابل‌توجه نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس آمارهای پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، میانگین بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون تقریباً دو برابر سال گذشته و ۴۱/۳ درصد بیش از میانگین بلندمدت است.

بیشترین افزایش نسبی بارش در استان‌های ایلام، لرستان و گلستان به ترتیب با ۹۹/۴ ، ۸۸/۸ و ۸۵/۴ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت رخ‌داده است. بارش در سال جاری تاکنون در هیچ استانی کمتر از نرمال نبود؛ اما کمترین افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در استان‌های کرمان، اردبیل و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۶/۴، ۶/۵ و ۱۷/۶ رخ‌داده است.

 بررسی الگوهای بزرگ‌مقیاس جوی و اقیانوسی، پدیده‌های دور پیوندی و برونداد مدل‌های پیش‌بینی اقلیمی منتهی به هفته اول خرداد، نشان از وقوع بارش در محدوده نرمال در استان‌های جنوب دریای خزر، نرمال تا قدری کمتر از نرمال در جنوب شرق کشور در فصل تابستان است. همچنین انتظار می‌رود بارش فصل پاییز کشور کمتر از نرمال نباشد و بدون تأخیر آغاز شود.

وضعیت جاری پهنه‌بندی بارش سال زراعی جاری تا تاریخ سوم خردادماه جاری نشان از بارش بیش از نرمال در تمامی استان‌های کشور است، با این حال بخش‌هایی از استان‌های کشور به‌ویژه کرمان، سیستان بلوچستان و اردبیل کاهش بارش‌های محلی را تجربه کرده‌اند.

پیش‌بینی بارش سهم بارش طی دوره سه‌ماهه خرداد-مرداد نسبت به‌کل سال قابل‌توجه نیست، درعین‌حال در سه ماه آینده بارش در استان‌های ساحلی خزر در محدوده نرمال خواهد بود. به دلیل افزایش دمای آب در شمال غرب اقیانوس هند، پتانسیل تبخیر در این پهنه به شرایط عادی خود نزدیک می‌شود.

پیش‌بینی دمای هوا میانگین دمای هوا طی خرداد تا مرداد یک درجه بیش از نرمال است ولی در جنوب شرق کشور تا ۲ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

برای مشاهده جزییات پیش‌بینی فصلی هوای کشور  اینجا را ببینید.