شناسهٔ خبر: 68163 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مجلس مطرح کرد:

تخصیص ۸ هزار میلیاد تومان اعتبار برای احداث ۲۰۰ هزار مسکن روستایی/زمین موردنیاز برای توسعه روستاها به سرمایه گذاران واگذار می‌شود/مقاوم‌سازی ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی تا ۱۴۰۵

علیرضا تابش علیرضا تابش توسعه روستاها و مسکن روستایی که پیشنهاد آن از سوی رییس مجلس اعلام شده است را از اهم اقدامات برشمرد و گفت: وضعیت مسکن آسیب‌پذیر در نقطه شروع طرح جامع مسکن ۷ درصد بوده است که این رقم در پایان سال گذشته به ۴۲ و نیم درصد رسیده و افزایش تاب آوری سکونتگاه‌ها عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در بیان اقدامات آن بنیاد در طرح ملی مسکن برای شهرهای کوچک و روستاها که تحت مسئولیت بنیاد مسکن هستند، گفت: وظیفه قانونی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خلاصه ای از وضعیت مسکن روستایی را تشریح کرد و توضیح داد: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۷، تعداد آبادی‌ها ۶۲ هزار است که روستاهای بالای ۲۰ خانوار حدود ۳۹ هزار روستاست و در آنها جمعیتی معادل ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر زندگی می کنند که این جمعیت ۲۶ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد.

تابش تعداد واحدهای مسکونی روستایی را ۵ میلیون و ۳۸۷ هزار واحد مسکن برشمرد و افزود: عملکرد مسکن روستایی از سال ۷۴ تا ۸۴ فقط ۲۰۰ هزار واحد بوده است که این عملکرد از سال ۸۴ به بعد در قالب طرح جامع بهسازی مسکن روستایی با تولید سالانه سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکن در قالب مصوبات دولت و قانون ساماندهی رشد و توسعه پیدا کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: هدف از طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی در برابر سوانح طبیعی است.

مقاوم‌سازی یک میلیون و ۶۹۲ هزار واحد مسکونی روستایی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهم اقدام انجام شده در بخش بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را مقاوم سازی یک میلیون و ۶۹۲ هزار واحد مسکونی مقاوم در سراسر کشور به غیر از تعدادی از واحدهای مسکونی است که در اثر سیل و حوادث بازسازی شده اند برشمرد.

مقاوم‌سازی بیش از ۴۲ درصد مسکن روستایی در کشور

تابش یادآور شد: وضعیت مسکن آسیب‌پذیر در نقطه شروع طرح جامع مسکن ۷ درصد بوده است که این رقم در پایان سال گذشته به ۴۲ و نیم درصد رسیده و افزایش تاب آوری سکونتگاه‌ها عملیاتی شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون برای مقاوم‌سازی و احداث یک میلیون و ۸۹۱ هزار واحد عقد قرارداد شده است و اعتبارات بانکی به میزان  ۱۶ هزار میلیاردتومان از سوی بانک‌ها برای آن اختصاص یافته که از منابع داخلی بانک ها بوده که البته رقم قابل‌توجهی است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد پایان کار مسکن روستایی را ۱۶۹ هزار واحد عنوان کرد و گفت: عملیات بازسازی از سال ۸۴ تاکنون ۴۰۳ هزار واحد بوده است. در مجموع ۲ میلیون و ۹۶ هزار واحد بهسازی و نوسازی و مقاوم سازی شده است. در صورتیکه این واحدها از قبل از سال ۸۴، ۱۸۷ هزار واحد بوده است.

تابش افزود: مجموع مسکن مقاوم کشور ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد است. اگر این رقم را از رقم مسکن ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد در نظر بگیریم ۴۲.۵ درصد مسکن ما در روستاها مقاوم است و طرح بسیار مناسبی انجام شده است و حرکت مناسبی تاکنون انجام شده است.  

این مقام مسئول در بخش مسکن روستایی نیاز به مسکن در روستاهای سراسر کشور را تا افق ۱۴۰۵ تشریح کرد و گفت: واحدهای مسکونی روستایی موجود ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد است، کمبود مسکن انباشت شده ۶۸۷ هزار واحد، نیاز ناشی از مسکن افزایش جمعیت طی دوره ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۵، ۹۵ هزار واحد است. همچنین اگر یک میلیون و ۵۸۵ هزار واحد هم مقاوم سازی کنیم یعنی ۷۰ درصد واحدهای موجود مسکن روستایی تا ۱۴۰۵ مقاوم سازی خواهد شد.

تابش ادامه داد: به ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم. به همین دلیل سالانه به احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه در سال ۹۷، تامین منابع موردنیاز ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی انجام و به بانک ها ابلاغ شده است. مجموعا سقف اعتبار ۸ هزار میلیاردتومان برای امر مسکن به مسکن روستایی تخصیص یافته است.  

تابش افزود: سقف فردی هم از ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با رعایت این موضوع که این تسهیلات کم بهره و ۵ درصد است و تضمین آن با دولت است. سفته زنجیره ای آن را هم تضمین نامه ای است که مردم می‌دهند و مجری آن نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. این مهم توسط بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده و سازمان مدیریت هم تضمین نامه آن را در ۱۱ خردادماه سالجاری صادر کرده است.

وی تصریح کرد: مشکلی در زمینه مسکن روستایی نداریم.

تابش همچنین توضیحاتی در خصوص اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی مناطق سیل‌زده تحت مسئولیت آن بنیاد در ۲۱ استان کشور ارایه کرد و گفت: برای ۷۰ هزار مسکن تامین اعتبار کردیم و این ابلاغ اعتبار هم به واحدهای استانی انجام شده است. اعتبارات مصوب شامل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان قرض الحسنه است که این عملیاتی شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

توسعه روستاها و مسکن روستایی در دستور کار

وی از تشکیل جلسه با حضور رییس مجلس خبر داد و گفت: پیشنهاد توسعه روستاها از سوی رییس مجلس اعلام شده است که بنیاد بر اساس وظایفی که در دستور کار دارد با کمال میل اینکار را انجام می‌دهد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین دستور رییس مجلس را برای تشکیل جلسات در خصوص توسعه روستاها با کمیسیون عمران در هفته های آتی از اهم برنامه های در دست اقدام برشمرد و افزود: به پیشنهاد رییس مجلس، هماهنگی بین وزارت کشور و وزارت جهاد سازندگی و دستگاه های نظارتی انجام می شود.

تابش اعلام کرد: به جای بازنگری طرح‌های هادی که حدود ۸ هزار روستا هستند، لکه هایی از حاشیه روستاها به درون طرح را الحاق می‌کنیم. با این شیوه، مشکل تامین زمین را برای سازندگان و سرمایه گذاران برای توسعه روستاها حل خواهیم کردیم.

وی تاکید کرد: قول می‌دهیم در روستاها برای افرادی که حاضر به سرمایه‌گذاری در مسکن روستایی هستند تامین زمین کنیم.