شناسهٔ خبر: 68198 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون امور مسکن و ساختمان:

سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیاردتومان اعتبار برای ساخت مسکن نیاز است / ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق مشارکت انجام می‌شود

مازیار حسینی مازیار حسینی با اشاره به اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق مشارکت انجام می‌شود، گفت: سالانه به ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برای تولید مسکن نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسین معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو  سیما با موضوع اهداف و چگونگی اجرای طرح ملی مسکن، با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی، ساخت مسکن، رونق تولید و ایجاد مشوق برای بخش خصوصی است، افزود: بیش‌ترین تقاضا برای واحدهای مسکونی ۴۰ تا ۸۰ متری است و سیاست تولید مسکن نیز در همین چارچوب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: میانگین قیمت معاملات مسکن فروردین سال‌جاری در تهران، متری ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. البته در چندین منطقه تهران نیز قیمت واحدهای مسکونی بین پنج تا شش میلیون تومان نیز بوده و در برخی از مناطق نیز تا متری ۲۰ میلیون تومان نیز معامله شد.

حسینی تصریح کرد: این یک واقعیت است که ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های بخش مسکن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و باید با تقویت این بخش زمینه را برای تولید مسکن در کشور فراهم کنیم که خوشبختانه در این دوره مشوق‌های خوبی برای سازندگان ارایه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم گرفته شد تا سهم تسهیلات خرید مسکن در نظام بانکی از هشت درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد، اعلام کرد: برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کمترین اتکا را به نظام بانکی داریم و منابع مالی این طرح بر اساس مشارکت تأمین می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر و پنج هزار میلیارد تومان بازگشت سرمایه بانک مسکن است که به این طرح اختصاص یافته اما هنوز روی کاغذ است و باید تأمین شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سالانه به ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برای تولید مسکن نیاز  است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: دستگاه‌های دولتی زمین هایی را که در اختیار دارند برای ساخت مسکن نمی‌دهند اما مشوق هایی برای آنها در نظر گفته شده تا زمین ها را واگذار کنند.

حسینی افزود: به زودی قراردادی نیز میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در زمین های نیروهای مسلح امضا می شود.

وی گفت: در پی اخذ مالیات از کسانی که خانه ای را اجاره داده اند و از محل آن امرار معاش می کنند نیستیم اما باید از کسانی که در پی سفته بازی و دامن زدن به نوسانات قیمت مسکن با در اختیار داشتن تعدادی واحدهای خالی هستند مالیات گرفته شود.