به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوراله بیرانوند در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در جریان برگزاری هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی، با اشاره به سه بسته تشویقی راه آهن برای سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی اظهار داشت: بسته اول مربوط به سلسله اقداماتی است که منجر به سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل ریلی می شود. برای اینکه هر صنعتی بتواند سرمایهگذار جذب کند باید بازدهی به اندازهای باشد که سرمایهگذاران انگیره لازم برای آن صنعت را داشته باشند و نرخ بازده طرح ها و ارزش سرمایهگذاری به عنوان معیار سرمایهگذاری باید رقابتی باشد.
وی افزود: در قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و برنامه ششم توسعه این نکته ذکر شده است که سرمایه گذاری باید بیشتر از نرخ تسهیلاتی باشد که بانکها فراهم میکنند. به همین خاطر در حوزه قطارهای باری، لوکوموتیو و ایستگاه ها نرخهای بازدهی بر اساس نرخ سود سپرده ۱۸ درصد طراحی شده است و سرمایهگذاران می توانند به بانکا و موسسات سرمایهگذاری ارائه دهند.
بیرانوند افزود: در قبال طرحهایی که اولویت راه آهن هستند اعلام کردهایم که، حق دسترسی ۲۰ درصد را در مورد باری بیشتر دریافت نشود و در مورد مسافری مساوی با صفر است.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان داشت: با استفاده از قانون رفع موانع تولید، درحال حاضر به ازای هر تن کیلومتر ۱.۳ دهم سنت دلار و هر نفر کیلومتر. ۰.۷۳ سنت که از محل صرفهجویی سوخت به سرمایهگذار بازگردانده میشود.
بیرانوند با بیان اینکه بازدهی سرمایهگذاری در ریل را فراهم شده است، افزود: خوشبختانه میتوانیم ادعا کنیم که در همه بخشها از جمله ناوگان نرخ بازدهی سودآور شده است و در بخشهای که متعلق به بخش خصوصی است شاهد این بازدهی بودهایم.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به مدیریت ریسک یا کاهش ریسک سرمایهگذاری در صنعت ریلی اظهار داشت: سرمایه بیش از اینکه بدنبال بازدهی بالا باشد گریزان از ریسک است و حساسیت بالایی به ریسک دارد. بنابر این اگر ریسک بالا باشد سرمایه گذاری رونق ندارد یکی از مهمترین قوانین، ماده ۶۷ قانون الحاق دو است که بازپرداخت و نوسانات نرخ ارز را تضمین می کند. و بازپرداخت اقساط سرمایه گذاران در مقابل فاینانسرهای اقتصادی و سرمایه گذاران را تضمین می کنیم و نسبت به ارائه کنندگان متعهد هستیم که این وجوه به موقع تامین شود. همچنین ریسک تجاری خدمات لکوموتیو حذف می شود و در جاهایی که خودمان خریدار انحصاری هستیم ریسک را کاهش می دهیم.
بیرانوند تاکید کرد: در خصوص طرح های خاص باید اقدامات خاص انجام شود و تضامین خاصی هم برای راه آهن وهم برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: راه آهن در طرح های تی او دی ۳۰ درصد و در پروژههای خطوط فرعی ۵۰ درصد و در موردهای دیگر بر حسب مورد مشارکت می کند.
بیرانوند ادامه داد: راه آهن با اجاره اراضی خود به شرکتهای خصوصی می تواند خدمات خوبی ارائه کند. همچنین سیستم سوخترسانی با خرید خدمت به سیستم مدرنی تبدیل کردهایم که در مشهد، اصفهان و بندر عباس از پالایشگاه تا مقصد انجام شده است که تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه سوخت رسانی داشته است.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان کرد: سال گذشته قراردادی با بورس منعقد کردیم، چهار صکوک اجاره منتشر شد که امروز به صنایع ریلی نظیر واگنسازی تزریق شده است. همه ۴ صکوک در کمتر از یک سال شروع و تزریق شد و بازپرداخت آن آغاز شده است.
وی تأکید کرد: تبصره ۱۹ از جمله موارد دیگری است که راهآهن در پروژههای مشارکتی از آن استفاده میکند.
بیرانوند یادآور شد: در خط آهن سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان مبلغ LC، ۱۳.۶ یوآن چین است و مشکل خاصی درباره این اعتبارات اسنادی نداریم در حال حاضر در این پروژه بر اساس توافقات کار انجام میشود.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در پاسخ سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان تقاضا برای سرمایهگذاری در حوزه ناوگان گفت: در حال حاضر برای ۱۰ هزار واگن متقاضی سرمایهگذاری وجود دارند که بیانگر نتیجه مشوق های سرمایهگذاری حمل و نقل ریلی است.