شناسهٔ خبر: 68283 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری خبر داد:

واگذاری اختیارات شرکت عمران بازآفرینی شهری به استان‌ها

محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بزودی هیات های اجرایی متشکل از معاونت عمرانی استانداری، شهرداری ها، و مدیرکل راه و شهرسازی در استان ها تشکیل می شود و اختیارهای خود در شرکت بازآفرینی را به آن واگذار می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، سیدمحمد پژمان روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد در جریان بازدید از محله چاهستانی های بندرعباس عنوان کرد: این کار فرآیند تصمیم گیری را کوتاه می‌کند و اختیار استفاده از امکانات را هم برای سرعت بخشیدن به نوسازی و تأمین رفاه مردم سکونتگاه‌های غیر رسمی به هیأت اجرایی استان واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: با این رویکرد جدید موازی کاری‌های بین دستگاهی از بین می‌رود و همه اداره‌های اجرایی و خدماتی با مدیریت واحد باید به فعالیت در این محله‌ها بپردازند که این تمرین مدیریت واحد شهری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اختیار منابع سرمایه خود را به هیأت یاد شده واگذار می‌کنیم که با این کار مشکلی از بابت منابع مالی برای بازآفرینی محله چاهستانی های بندرعباس وجود ندارد.
پژمان افزود: مسؤولان استانی اکنون باید با انتخاب مشاور کار خود را در این محله برای مشخص شدن جبهه‌های کاری ادامه دهند تا میزان منابع مورد نیاز هم مشخص شود.

وی گفت: علاوه بر نقدینگی که برای آغاز کار در محله چاهستانی ها پرداخت می‌شود منابع سرمایه‌ای هم در بندرعباس داریم که اختیار جابه جایی و فروش آنها برای هزینه کرد در این طرح به مدیران استانی واگذار می‌شود.
پژمان خاطر نشان کرد: حداقل ارزش اراضی در اختیار برای جابه‌جایی وی فروش به چند صد میلیارد تومان می‌رسد.

** ۵۵ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد

معاون وزیر راه و شهر سازی، بیان داشت: حدود ۵۵ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد که نیاز به باز آفرینی دارند که بند عباس سهم عمده‌ای در آن دارد.
پژمان افزود: یک سوم شهر بندرعباس جزو بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است که امروز بر روی محله چاهستانی ها متمرکز شده‌ایم.

بازآفرینی‌های شهری براسای اقلیم، فرهنگ و شنت های مردم مناطق انجام می‌شود

پژمان خاطر نشان کرد: بدون تردید بازآفرینی کار جامع و کاملی است که همه مسائل از نقطه آغاز تا پایان مد نظر قرار می‌گیرد.
وی در خصوص رعایت مؤلفه‌های معماری ایرانی اسلامی هم بیان داشت: زمانی که به مردم الگوی معماری و نما داده نشود آنان هم سلیقه‌ای عمل می‌کنند ولی به طور قطع کار مشاور یافتن الگوی معماری متناسب با اقلیم، فرهنگ و سنت مردم منطقه برای بازآفرینی شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی است.
پژمان افزود: کارهایی که در محله چاهستانی های بندرعباس به عنوان الگوی بازآفرینی شهری انجام می‌شود دارای هویت بوده که اینجا را تبدیل به یکی از نقاط و برجسته و جذاب برای بازدید مردم خواهد شد.