شناسهٔ خبر: 68284 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی

دفاتر تسهیلگری تقاضا برای نوسازی واحدهای مسکونی در مردم را تقویت کنند

محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما باید هزینه ها را به حداقل ممکن یا صفر برسانیم، گفت: دفاتر تسهیلگری باید میل و تقاضا برای نوسازی واحدهای مسکونی در مردم را تقویت کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در جلسه ای که در دفتر تسهیلگری محله چاهستانی ها در بندرعباس برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون تمرکز این دفتر بر مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده است و در این زمینه عمدتا سعی شده ارتباط با دستگاه های ذیربط برقرار شود، اظهارکرد: باید از این مراحل جلوتر رفت و گام های بعدی را مشخص کرد.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری در محله چاهستانی های بندرعباس، گفت: این محله از نظر کالبدی یعنی ساختار، شبکه عبور و مرور و زیرساخت و ... دچار مشکل است و جاری بودن فاضلاب شهری، اختلاف سطح در محله و کم عرض بودن خیابان ها و نبود نظارت اجتماعی و امنیتی از جمله مشکلاتی است که در دستور کار دفتر تسهیلگری قرار نگرفته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر لزوم جلب اعتماد مردم، افزود: نباید مردم را به حال خود رها کنیم و حتی اگر قرار است همه فرآیند نوسازی توسط مردم انجام شود ما نیز باید این فرآیند را رصد کنیم تا فعالیت ها تا انتها با موفقیت اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه در شهرسازی باید به قطعه، مساحت، فرم، ابعاد، نوع کارکرد، کاربری و معماری توجه شود، بیان کرد: حل مشکل ترافیک و تقویت نفوذپذیری، گام نخست در حل مشکلات است و باید گام های بعدی نیز برداشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تغییرات اساسی ساختار منطقه چاهستانی و تغییر در وضعیت بناهای غیرمقاوم، اظهارکرد: باید گام های تکمیلی برای دسترسی مردم به خدمات زیربنایی و روبنایی برداشته شود.

وی با تاکید بر لزوم وجود برنامه و اراده برای کنترل اقدامات، افزود: باید نقشه ای برای تقویت و ارتقای زیرساخت ها، جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب تهیه شود.    

پژمان با اشاره به وضعیت نامناسب بافت شهری در محله چاهستانی ها، گفت: اداره گاز به دلیل پرخطر بودن این مناطق، حاضر به ارائه خدمات در این بافت ها نیست.  

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در این منطقه به روان سازی و اصلاحات جزئی بسنده شده است، بیان کرد: ما باید هزینه را به حداقل ممکن یا صفر برسانیم اما دفاتر تسهیلگری نیز باید میل و تقاضا برای نوسازی واحدهای مسکونی در مردم را تقویت کنند.   

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به لزوم وجود طرح کاملی برای نوسازی منطقه چاهستانی ها، گفت: در حال حاضر جهت خانه ها در این منطقه مشخص نیست و منازل بدون ترتیب خاصی به صورت شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساخته شده است که موجب اشراف، سایه انداختن و مزاحمت منازل برای یکدیگر می شود؛ بنابراین بازنگری و اصلاحات در شبکه شهرسازی بسیار ضروری به نظر می رسد.

پژمان بیان کرد: با وضعیتی که از شبکه عبور و مرور و زیرساخت ها و توپوگرافی منطقه چاهستانی ها موجود است به نظر می رسد این منطقه به اصلاحات زیادی نیاز دارد و قطعا با اصلاح شبکه و تغییرات سرانه خدمات وضعیت زندگی مردم منطقه تغییر خواهد کرد.