شناسهٔ خبر: 68348 - سرویس بنادر و دریانوردی

وزیر اقتصاد در بازدید از مجتمع بندری امام (ره) مطرح کرد:

فرآیند خروج کالاهای اساسی در بندر امام (ره) روان است و در تأمین کالاهای اساسی جای هیچ نگرانی نیست/ کنترل کیفیت کالاهای اساسی، یکی از دلایل رسوب کالا در بنادر است

بازدید وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی (ره) گفت: با اقداماتی که در بندر امام خمینی(ره) صورت گرفته است، کالاها در این بندر نسل سوم رسوب نمی شود و جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد دژپسند در سفر یک روزه خود به استان خوزستان با هدف بررسی روند خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) ضمن بازدید از این بندر استراتژیک درباره فرآیند ترخیص کالا، گفت: بندر امام خمینی(ره) یکی از بنادر نسل سوم و پیشرفته کشور است چرا که در کنار کارهایی که برای تخلیه و بارگیری کالا انجام می‌شود، واحدهای صنعتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز احداث شده‌اند که بخشی عمده‌ای از آن به تأمین کالاهای اساسی برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه فرآیندهای جاری در مجتمع بندری امام خمینی(ره) بر اساس سیستم های مدرن انجام می شود، گفت: در این راستا می توان امیدوار بود که روند موجود یک روند رو به رشد است.

وزیر اقتصاد با اشاره به مجموعه تلاش های صورت گرفته برای ترخیص کالا از بندر امام خمینی(ره)، اظهار داشت: با اقداماتی که صورت گرفته می توان گفت کالاها در این حوزه گرفتار رسوب نمی شوند و جای نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات هر نوع کالای موجودی در بنادر را نمی توان رسوب تلقی کرد به این خاطر که رسوب بعد از اظهار صورت می گیرد و اگر ماندگاری بعد از اظهار در بندر صورت بگیرد، درواقع از نظر تشریفات گمرکی به عنوان یک پدیده منفی تلقی می شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، دژپسند موضوع کنترل کیفیت را یکی از دلایل رسوب کالا در بنادر عنوان کرد و گفت: این موضوع یک امر طبیعی است به این دلیل که کالاهای اساسی با جان مردم سر و کار دارد و نمی توان در خصوص این نوع  کالاها، از نظر کنترل کیفیت بی توجه باشیم و لازم است تا ارزیابی‌های استاندارد و بهداشتی صورت بگیرد.

وی افزود: اگر بررسی کیفیت کالاهای اساسی سرعت پیدا کند می توان گفت که فعالیت‌های بندری و گمرکی در بندرامام خمینی(ره) خیلی خوب در حال انجام است و این روند را می توان در دیگر بنادر تعمیم داد تا کارها تسریع پیدا کند.

وی تاکید کرد: طی بازدیدی که از مجتمع بندری امام خمینی (ره) داشتم خوشبختانه شاهد روان بودن فرآیند ها و عملکرد مطلوب این بندر بودم.

وزیر اقتصادی همچنین از رشد واردات کالاهای اساسی در سه ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: واردات برخی کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابر داشته است و در بندر امام خمینی(ره)، شاهد رشد ۷۸ درصدی هستیم.

دژپسند یادآور شد: این شرایط برای ما امید بخش است و به مردم کشور این اطمینان داده می‌شود که در تامین کالاهای اساسی جای نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه واردات کالا در برخی مواقع ممکن است به تولید آسیب بزند، گفت: در ساختار اقتصادی که تجارت فرامرزی اهمیت دارد؛ این موضوع آسیبی به اقتصاد وارد نمی کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه کشور در شرایط تحریم ظالمانه و یک سویه قرار دارد، گفت: تأمین کالاهای اساسی از اهمیت قابل توجه ای برخوردار است.

شایان ذکر است که وزیر اقتصاد از اداره کل گمرک بندر امام خمینی(ره) کارخانه‌های روغن کشی ، پایانه مکانیزه  تخلیه و بارگیری غلات، پایانه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی و همچنین اسکله های این مجتمع بندری بازدید و روند فعالیت های جاری  را بررسی کرد