شناسهٔ خبر: 68477 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن:

مسکن مهر سراسر کشور در حال اجراست و عقب‌ماندگی وجود ندارد / راهبردهای ما رونق مشارکت، بدون دخالت مستقیم دولت و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی با ایجاد فرصت‌های برابر است

علی نبیان علی نبیان با اعلام این مطلب که در تکمیل مسکن مهر سراسر کشور عقب‌ماندگی وجود ندارد بر به‌روز رسانی سامانه مسکن مهر تاکید و اعلام کرد: بحث مشارکت در ساخت و تولید مسکن موجب رونق تولید مسکن می‌شود و از این طریق، بسترسازی برای رونق تولید و ایجاد فرصت شغلی با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست تخصصی پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن، با ارائه برنامه‌های آن سازمان در اجرای طرح اقدام ملی،  گفت: یکی از دغدغه‌های دولت و نظام در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، بحث مسکن بوده و هست که در این زمینه، برنامه‌ها و سیاست‌ها در راستای تحقق طرح‌های مسکنی در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی ريال‌به ویژه سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید بر اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی بر تحقق برنامه‌های مسکنی با سرعت و جدیت، با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: از سال ۹۲ تا آبان ۹۷، واگذاری ۶۲۹۶۲ واحد مسکن، صورت گرفت. همچنین در حوزه های غیرمسکونی حدود ۷۹۲۰ قطعه تحویل داده شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن واگذاری زمین به اقشار ویژه را از وظایف دیگر این سازمان برشمرد و گفت ۱۷۳ هکتار زمین برای اختصاص به ۲۲۰۸۰ نفر از اقشار ویژه در کشور واگذار شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در راستای ماده ۴ قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن، ۵۷۲ هکتار زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تخصیص یافته است.

وی همچنین در بیان برنامه هایی که در هشت ماه باقیمانده سال در دستور کار سازمان ملی زمین و مسکن است، اعلام کرد: واگذاری ۱۱۲ هکتار در بخش مسکونی برای ۶۱۱۵ قطعه  و در بخش غیرمسکونی واگذاری ۶۷۹ هکتار در دستور کار است و برای ۲۹۳۱ نفر نیز در ۱۷ هکتار واگذاری زمین در دستور کار قرار دارد.

نبیان گفت: از آبان ماه سال گذشته ۳۹ هکتار زمین برای طرح مسکن محرومین کشور واگذار کرده ایم همچنین در حوزه بازآفرینی شهری نیز ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار متر مربع زمین در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار داده ایم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص وظایف آن سازمان در خصوص مسکن مهر، اظهار کرد: مسکن مهر در کشور در حال اجرا است و این مهم طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال جاری برای مسکن‌های مهر بدون پرونده‌های حقوقی و قضایی محقق می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از واگذاری یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۶۰ واحد مسکن مهر از ابتدا تا به حال خبر داد و اعلام کرد: از این تعداد یک میلیون و ۱۵ هزار و ۶۹۰ واحد به اتمام رسیده که در ۸ ماه اخیر نیز ۵۴ هزار و ۳۸۵ واحد به متقاضیان تحویل داده ایم و امیدواریم تا پایان سال ۹۸ این تعداد مساکن مهر هم تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بحث تامین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر را از دیگر دغدغه‌های سازمان ملی زمین و مسکن و مجموعه بزرگ وزارت راه و شهراسزی عنوان و اعلام کرد: در خصوص خدمات روبنایی مسکن‌های مهر، ۵۰ مجموعه تکمیل شده و یکهزار و ۸۶ واحد در برنامه تکمیل قرار دارد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به نقش سازمان متبوعش در بازسازی واحدهای آسیب دیده زلزله کرمانشاه نیز گفت: در مرحله اول ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی واحدهای دو پروژه شهید شیرودی سرپل ذهاب و شرف آباد اسلام آباد غرب و پس از آن ۴ میلیارد تومان در نظر گرفتیم همچنین حدود ۱۵ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه دولت برای بازسازی این پروژه ها تخصیص یافت.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن یکی دیگر از اولویت‌های سازمان را بحث مشارکت در پروژه‌ها دانست و گفت: اهداف ما بسترسازی و فراهم کردن رونق تولید در مسکن و ساختمان است، در نظر داریم با ایجاد فرصت شغلی در بخش‌ها و صنایع مختلف ضمن ایجاد اشتغال به رونق تولید مسکن که مورد تاکید نظام است دست یابیم.

نبیان راهبردهای سازمان را در رونق پروژه‌های مشارکتی، دخالت مستقیم نداشتن دولت در اجرا، بدون تامین مالی توسط دولت و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شفافیت اقدامات و ایجاد فرصت‌های برابر عنوان کرد و افزود: سیاست‌های سازمان در خصوص رونق‌دادن به پروژه‌های مشارکتی، کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و رفع ابهام‌های قراردادها و همچنین احترام به سلایق مختلف است.

وی بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی مختلف را برای رونق دادن به تولید مسکن ضروری دانست و اعلام کرد: انواع مشارکت هم در بحث آماده سازی و هم در بحث ساختمانی بررسی شده است. در خصوص آماده سازی از ۳۵ استان تاکنون ۱۸ استان موارد را بر اساس برنامه اجرایی، اعلام کردند. جدای از بحث آماده‌سازی در بحث ساخت واحدهای مسکونی، ۲۴ استان وارد عمل شده اند و ۱۱ استان دیگر نیز با ابلاغیه وزیر وارد عمل خواهند شد.

نبیان ادامه داد: اقدامات صورت گرفته شامل اقدامات ساختاری و حقوقی قراردادی است. در بخش ساختاری، شناسایی ظرفیت‌ها، بررسی و پالایش ظرفیت‌ها، فعال‌سازی پروژه‌های راکد و در بخش حقوقی و قراردادی شامل تهیه تیپ قراردادها، بازنگری دستورالعمل فراخوان و نحوه قیمت‌گذاری و انتخاب شریک و تهیه مدل اقتصادی ارزیابی پروژه‌ها است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: اتمام مسکن مهر تا پایان سالجاری از اولویت‌های وزارتخانه راه و شهرسازی است. همچنین یکی دیگر از دغدغه‌ها، به روز رسانی سامانه مسکن مهر است که امیدواریم هرچه زودتر انجام شود. همچنین استان ها مکلف هستند مانند ستاد هفتگی یک تا سه جلسه را برگزار کنند و روند پروژه‌ها در جلسات گزارش شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم گوشه‌ای از وظایف خود را نسبت به مردم به انجام برسانیم.