شناسهٔ خبر: 68483 - سرویس بنادر و دریانوردی

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد:

علاقه‌مندی چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی ایران/ تاکید چینی‌ها بر بی‌تاثیر تحریم‌ها در توسعه روابط با ایران

مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با توجه به اعلام رییس جمهوری کشورمان مبنی بر استقبال از سرمایه‌گذاری چینی در بنادر جنوبی ایران، باید در راستای اقدامات عملی جهت تحقق این هدف گام برداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجیدرضا حریری در مورد اظهارات رییس جمهوری ایران در ملاقات با رییس جمهوری خلق چین مبنی بر استقبال ایران به منظور سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بنادر جنوبی کشور، اظهار کرد: شی جبن پینگ؛ رییس جمهوری خلق چین در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی سفری به ایران داشته و توافقاتی انجام شد که یکی از آن ها ایجاد شهرک صنعتی مشترک بود که در جاسک جانمایی شد و به همین دلیل نیز باید خاطرنشان کرد که چینی‌ها علاقه‌مندی خود را از سال ۲۰۱۶ برای سرمایه‌گذاری در بنادر و سواحل ایران به ویژه جنوب کشور اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر رییس جمهوری خلق چین، وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین بارها تاکید کرده اند که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکایی‌ها تاثیری در توسعه روابط ایران و چین ندارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه ضرورت دارد که شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی از جمله چینی‌ها جهت فعالیت در بنادر جنوبی کشور فراهم شود، گفت: نیازمند اقدامات عملی جهت تحقق این هدف هستیم و باید بدانیم اکثر شهرهای بزرگ و پررونق دنیا شهرهای بندری هستند و نزدیکی به آب های آزاد بهترین فرصت برای ایجاد شهرهای توسعه یافته صنعتی و تجاری است.

حریری با بیان اینکه نگاه مسئولان طی چند سال اخیر به کارکرد سواحل و بنادر کشور تغییر کرده است، عنوان کرد: بنادر ایران؛ ظرفیت فوق العاده ای برای فعالیت های صنعتی، تجاری و لجستیکی دارند و باید زیر ساخت های لازم جهت دسترسی بنادر به منظور انتقال کالا در حوزه ریلی، جاده ای و هوایی با بهترین کیفیت مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه چینی ها به منظور توسعه برنامه خود در راه ابریشم دریایی سرمایه گذاری مناسبی را در بندر گوادر پاکستان داشته اند، خاطرنشان کرد: چینی ها این علاقه را نیز برای سرمایه گذاری در بنادر جنوبی ایران از سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داده اند و باید در راستای اقدامات عملی گام برداشت.