شناسهٔ خبر: 68511 - سرویس جاده‌ای

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها:

طراحی و اجرای محور هراز با تاکید بر معماری و منظر راه و توجه به معیارهای بومی و طبیعی

جاده هراز معاون ساخت و توسعه راه‌ها گفت: محور هراز جزو اولین پروژه‌هایی است که در طراحی و اجرای آن توجه به معماری و منظر راه در بیش از هشت نقطه با حفظ مناظر طبیعی، دانش بومی و مهارت مهندسی مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمدرضا کدخدا‌زاده بزرگراه هراز را یکی از  محورهای شریانی اتصال پایتخت به شمال کشور دانست و گفت: این محور کوتاه‌ترین مسیر تردد میان پایتخت و استان مازندران به ویژه شهر آمل محسوب می‌شود که با توجه به حجم تردد از این مسیر، توجه به منظر راه یکی از اولویت‌های اصلی در آن است.

وی هراز را یکی از شاهراه‌های گردشگری کشور معرفی کرد و  افزود: راه تنها محلی برای عبور نیست و بخشی از چیستی و هویت ما  به حساب می آید و از آنجایی که بزرگراه هراز محوری کلیدی در سفر از پایتخت به شمال کشور است، توجه به معماری و منظر رها در آن با جدیت پیگیری می‌شود.

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها ادامه داد: رویکرد اصلی در طراحی منظر راه در هراز حفظ مناظر طبیعی، دانش بومی و مهارت مهندسی است . در معرض دید قرار گرفتن فرهنگ بومی معیار مهمی در طراحی این مسیر بوده است.

کدخدا‌زاده تهیه طرح منظر راه در هراز  را در دو حوزه موضوعی و موضعی تشریح کرد و گفت: توجه به طراحی‌ دیوارهای حایل، شیبراهه‌ها، حفاظ‌های راه، دهانه‌ تونل‌ها و گالری‌‌ها و پل‌ها بخشی از طرح‌های موضوعی ما است.

وی ادامه داد: طراحی موضعی در مناطق مختلف در طول محور بررسی و محدوده پل و تونل لهاش، پارک جنگلی، تونل شماره 5، محدوده پل‌های میرزا قاضی، تونل نشل، تونل آبشار، پل و تونل وانا و محدوده تونل زیارباغ برای اجرای طرح منظر راه برگزیده شد.

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها در خصوص طراحی تقاطع غیرهمسطح تونل نشل توضیح داد و گفت: در محل خروجی تونل نشل به سمت آمل، اهالی روستا‌های محدوده نیاز به تردد امن سواره و پیاده در جوار جاده دارند و از طرفی هم با توجه به  جاری بودن رود و مناظر بکر  این محدوده می‌تواند استراحتگاه زیبایی برای مسافران باشد.

کدخدازاده افزود: با در نظر گرفتن فاکتورهای مذکور طراحی‌ها انجام شد تا این تقاطع غیرهمسطح با اجرای یک پل عابر پیاده زیبا و یک واحد کوچک خدماتی تبدیل به منطقه گردشگری شود تا ضمن لذت بردن مسافران از محیط با برپایی رستوران‌های محلی، جشنواره‌های فصلی محصولات باغات و اقامتگاه‌های بوم‌گردی به اقتصاد منطقه نیز کمک شود.