شناسهٔ خبر: 68523 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن خبر داد؛

انتشار اوراق خرید دین استهلاکی برای اولین بار در کشور

سیدمحسن فاضلیان سیدمحسن فاضلیان از انتشار اوراق خرید دین در بورس برای اولین بار در کشور به منظور تامین مالی برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک عامل مسکن، سیدمحسن فاضلیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن درباره ماهیت اوراق خرید دین توضیح داد: این اوراق از نظر ماهیت به اوراق رهنی شباهت دارد، منتها نوع مطالباتی که به پشتوانه آن اوراق مذکور منتشر می‌شود، با اوراق رهنی متفاوت است. اوراق خرید دین از جمله ابزارهای تأمین مالی نوین بازار بدهی است که به منظور خرید مطالبات مدت‌دار ناشی از عقود مبادله‌ای از قبیل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله (به استثنای سلف) اشخاص حقوقی واجد شرایط دستورالعمل انتشار این اوراق منتشر می‌شود.

وی افزود: به بیان ساده‌تر اوراق خرید دین بر مبنای مطالبات شرکتی که قصد تامین مالی دارد و اصطلاحا به آن «بانی» اطلاق می‌شود، منتشر می‌شود و در واقع مطالبات شرکت مذکور تنزیل می‌شود؛ به این معنا که مطالبات شرکت با فروش اوراق خرید دین زودتر از موعد نقد می‌شود و شرکت از این طریق دارایی دیرنقد شونده خود را به نقدینگی تبدیل کرده و آن را صرف اجرای پروژه‌های جدید خود می‌کند. شرکتی که قصد تامین مالی از طریق اوراق خرید دین را دارد، در واقع مطالبات خود را با نرخ سود مشخصی از طریق بازار سرمایه می‌فروشد.

فاضلیان با بیان اینکه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان مشاور تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، وضعیت دارایی‌های این شرکت را با انواع ابزارهای بازار سرمایه مطابقت داد و در نهایت انتشار اوراق خرید دین را به عنوان گزینه مطلوب برای این مجموعه معرفی کرد، به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: تامین سرمایه بانک مسکن همواره به دنبال استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی بوده و اوراق خرید دین یکی از همین ابزارهاست که در کشور ما برای نخستین بار منتشر می‌شود. انتشار این اوراق با توجه به بی‌سابقه بودن در بورس کشور، نیازمند رایزنی‌های گسترده با سازمان بورس و شرکت بورس و اوراق بهادار تهران بوده است، چراکه زیرساخت‌های این امر به لحاظ دستورالعمل‌های اجرایی اصلا وجود نداشت. با این همه شرکت تامین سرمایه این مراحل را پشت سر گذاشت و زمینه انتشار اوراق مذکور را با همکاری نهادهای ذی‌ربط فراهم کرد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن از نوآوری دیگری در زمینه انتشار اوراق بدهی در کشور نیز خبر داد و گفت: برای اولین بار قرار است اوراق مذکور به جای «کوپنی» به صورت «استهلاکی» منتشر شود؛ به این ترتیب که در هر نوبت از پرداخت سود، ‌ بخشی از اصل سرمایه نیز به خریدار اوراق باز می‌گردد. این در حالی است که در روش متداول پیش از این تام اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه به صورت پرداخت سود در مواعد مقرر و پرداخت اصل اوراق در زمان سررسید اوراق انجام می‌شد.

وی در خصوص اوراق خرید دین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب نیز توضیح داد: پذیره‌نویسی ۱۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان اوراق خرید دین از امروز، ۲۸ خرداد در تابلوی اوراق بدهی بازار بورس تهران آغاز می‌شود و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق را بر عهده دارد و ضمانت آن نیز بر عهده بانک مسکن است. این اوراق ۲۱ ماهه بوده و نرخ بازدهی موثر آن تا سررسید ۱۶ درصد است.

به گفته فاضلیان، از آنجا که شرکت تامین سرمایه بانک مسکن رسالت کمک به تامین مالی در حوزه مسکن را برای خود در اولویت قرار داده است، از این روش برای تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب استفاده کرده و به این ترتیب بر مبنای مطالبات این شرکت بابت فروش بیش از ۵۰ واحد مسکونی به شکل فروش اقساطی، در انتشار اوراق خرید دین برای این شرکت مشارکت کرده است. این اقدام موجب می‌شود تغییراتی در ترازنامه شرکت مذکور رخ دهد و منابع مالی نقدی جدید برای اجرای ماموریت‌های شرکت نیز که در حوزه مسکن‌سازی فعال است، فراهم شود.

گفتنی است، اوراق خرید دین با هدف تأمین مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب برای ساخت و تکمیل پروژه‌های ساختمانی، به مبلغ ۱۳۳.۲۰۰ میلیون ریال، ۲۱ ماهه و با نرخ بازدهی موثر تا سررسید ۱۶ درصد برای سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود که طی مواعد زمانی ماهانه سود و بخشی از اصل اوراق به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.