شناسهٔ خبر: 6857 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی‌زاده در نشست خبری مطرح کرد:

امضای تفاهم‌نامه مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات زلزله آمریکا/ شباهت زلزله‌های ایران و کالیفرنیا

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهم‌نامه همکاری تبادل اطلاعات زلزله‌شناسی و داده‌های شبکه‌های شتاب‌نگاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دانشگاه برکلی کالیفرنیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری با موضوع تحقیقات زلزله‌نگاری در ایران که صبح امروز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد اظهار کرد:‌ زلزله جزء موضوعاتی است که در ایران اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل است که فلسفه وجودی و تأسیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بررسی علل وقوع زلزله‌های جنوب خراسان بود تا با بررسی و تحقیقات در این زمینه، آیین‌نامه‌های مقاوم‌سازی ساختمان را تدوین کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در این راستا آیین‌نامه ۲۸۰۰ تدوین شده است. علاوه بر این، بخش‌های مختلفی در این مرکز به تحقیق و پژوهش در موضوع زلزله می‌پردازند که یکی از مهم‌ترین آنها بخش شتاب‌نگاری زلزله است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین در راستای افزایش غنای تحقیقات در موضوع زلزله، مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه همکاری علمی و مهندسی با مرکز تحقیقات مهندسی زلزله پاسیفیک وابسته به دانشگاه برکلی آمریکا به امضا رسانده که بر اساس آن زمینه‌های هم‌افزایی علمی و تحقیقاتی در حوزه مهندسی زلزله برقرار می‌شود. همچنین مجموع اطلاعات شتاب‌نگارها را در اختیار این مرکز تحقیقاتی قرار می‌دهیم که پژهشگران این دو مرکز تحقیقاتی در یک ارتباط تعاملی می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهم‌نامه سطح علمی کشور در بخش زلزله‌شناسی ارتقا یابد.

در ادامه این نشست خبری، یوسف بزرگ‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه‌های مختلفی از جمله زمین‌شناسی، خاک، ساختمان‌های کوتاه و بلند، ‌سدها و پل‌ها فعالیت علمی تحقیقاتی دارد، گفت: زلزله مرز سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد؛ زلزله نپال هزاران کیلومتر با تهران فاصله دارد اما همه علاقه‌مند هستند بدانند که چه شده است زیرا این اطلاعات برای کاهش زیان‌ها مهم است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین داده‌ها، رکوردها و پایش‌هایی هستند که در زمان زلزله ثبت می‌شوند خاطرنشان کرد: در ایران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول نگارش شتاب‌هایی است که در زلزله‌های کوچک و بزرگ ثبت می‌شوند.

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی زلزله دانشگاه برکلی کالیفرنا (پاسیفیک) افزود: ایران کشوری بسیار زلزله‌خیز است که در آن زلزله‌های کوچک و بزرگ اتفاق می‌افتد. رکوردهای ثبت‌شده جنبه بین‌المللی دارد و برای ما که در آن سوی جهان هستیم این رکوردها بسیار مهم است.

بزرگ‌نیا با تأکید بر استفاده‌های گوناگون این رکوردها اظهار کرد: بانک اطلاعاتی زلزله در آمریکا نگهداری می‌شود که بانک اطلاعاتی «پیر» بیشترین رکورد زلزله‌های دنیا را جمع‌آوری کرده و در اختیار دارد.

وی زلزله‌های ایران را از نوعی که کم و بیش شبیه زلزله‌های کالیفرنیاست، دانست و بیان کرد: بنابراین همکاری ما با ایران در این زمینه بسیار حیاتی است و از رکوردها و داده‌ها استفاده می‌شود. /