شناسهٔ خبر: 68588 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی:

نگاه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بنادر کوچک کشور در طرح جامع / برنامه ریزی جهت برگرداندن گردشگری دریایی به جایگاه اصلی خودش

الله یار عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از موارد در طرح‌های مطالعاتی جانمایی کاربری‌های بنادر کوچک است. اکثر بنادر کوچک در حوزه جنوبی کشور هستند که در حال بررسی در طرح جامع در راستای توسعه آن‌ها هستیم.

اله یار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نگاه ویژه سازمان به توسعه و رونق بنادر کوچک اظهار داشت: بنادر کوچک با توجه به اهمیتی که در اقتصاد مناطق ساحلی ایفا می‌کنند و با توجه به اینکه اقتصادشان به‌صورت مستقیم با اقتصاد شهرهای مجاورشان گره‌خورده است، باعث شد تا سازمان بنادر و دریانوردی نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

وی افزود: در این خصوص برای کمک هرچه بیشتر در حوزه رشد و توسعه مناطق ساحلی این موضوع به‌عنوان یک وظیفه ملی برای سازمان بنادر و دریانوردی تبیین شده است. به این طریق به دنبال این هستیم تا در چارچوب رسالت و وظایف سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه مناطق ساحلی کمک شود.  

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به انجام طرح‌های مطالعاتی در این خصوص تصریح کرد: یکی از موارد در طرح‌های مطالعاتی جانمایی کاربری‌های بنادر کوچک است. اکثر بنادر کوچک در حوزه جنوبی کشور هستند که در حال بررسی آن‌ها در طرح جامع هستیم. این مسئله در استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر در حال انجام است اما در کل در طرح جامع تک‌تک بنادری که تحت مالکیت سازمان قرار دارد، مطالعات روی آن‌ها انجام می‌گیرد. رویکرد این طرح جامع مشخص شدن جانمایی کاربری‌هاست تا زمینه برای معرفی توانمندی‌های این بنادر مهیا شود.

 وی افزود: دیگر مواردی که در این زمینه تحت بررسی و مطالعه قرار دارد به بحث مربوط به پیش‌بینی چند طرح توسعه‌ای برمی‌گردد که کار در حال انجام است. به‌عنوان مثال طرح توسعه بنادر کنگان و دیر که در خصوص کنگان مطالعات روبه اتمام بوده و بنا بر دستور رئیس‌جمهور محترم قرار است با سرمایه‌گذاری مشترک طرح توسعه‌ای آن پیش برود. در کنگان طرح توسعه‌ای از محل منابع ۵۰ درصد سازمان بنادر و دریانوردی تأمین خواهد شد و ۵۰ درصد هم قرار است توسط سازمان برنامه‌وبودجه تأمین شود.

اله یار تأکید کرد: برای تأمین منابعی که قرار است از طرف سازمان برنامه در نظر گرفته شود پیگیری‌های ویژه‌ای در دستور کار است تا رسماً مجوز مناقصه گرفته‌شده و فرآیند اجرایی انجام بگیرد. امیدواریم در این خصوص هرچه زودتر نتایج منعکس‌شده تا بتوانیم به‌طور رسمی کار را آغاز کنیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: خوشبختانه در این مسیر اخیراً پیمانکار اسکله بندر سیریک در سواحل مکران مشخص شده است و به‌زودی کارش را شروع خواهد کرد. بندری که یک ظرفیت خوب حوضچه‌ای و پسکرانه ای در آن وجود دارد که با بررسی‌های انجام‌شده یک پست اسکله شناور موجود در این بندر تعمیر و یک پست دیگر اسکله شناور هم به این بندر منتقل شد.

وی افزود: لازم به ذکر است به‌جز این موارد اخیراً فرآیند مناقصه یک پست اسکله حدوداً ۱۰۸ متری هم انجام‌گرفته و با مشخص شدن پیمانکار آن امیدواریم این بندر هم با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد مقدمات رشد و توسعه آن فراهم شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بحث توسعه بنادر کوچک کشور تنها به نهایی شدن طرح جامع مطالعاتی بسنده نشده و اقدامات در این زمینه در حال انجام است، اظهار کرد: هرچند که بحث توسعه‌ای فعلاً در برخی بنادر خاص است اما بعد از طرح جامع مطالعاتی و آماده شدن آن تمام بنادر کشور که نیاز به توسعه داشته باشند،‌ کار پیش خواهد رفت.

وی افزود: هم‌اکنون در خوزستان یکسری تعمیرات اسکله یا ایجاد اسکله‌های جدید در بنادر این استان ازجمله اروندکنار داشته‌ایم. اقدامات صورت گرفته برای این بنادر شامل پروژه‌های کوچک تا تعمیرات است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ایجاد انبار یا تکمیل روشنایی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا موضوع مربوط به تکمیل سامانه‌های اعلام اطفاء حریق هم مطرح است. اقدامی که با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سال گذشته باهدف نهایی شدن هرچه زودتر این پروژه کار در بنادر کشور شروع‌شده با ادامه آن‌ها در سال جاری امیدواریم هرچه زودتر نهایی شود. در بحث شناورهای موردنیاز این بنادر هم در طرح تحول صنعت دریایی شناورهای لازم ازجمله در بخش ناوگان ایمنی دریایی تأمین خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با تأکید بر این موضوع که توسعه بنادر کوچک نقش بسزایی در توسعه گردشگری دریایی خواهد داشت، گفت: در بحث مربوط به حوزه‌های گردشگری دریایی و اهمیت آن بخشی در مجموعه معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی ایجاد شد تا به‌صورت خاص بتواند متولی این موضوع باشد.

وی افزود: با پیگیری‌های ویژه و مواردی که در دستور کار قرار دارد بحث مربوط به شناسایی نقاط مستعد در بنادر جنوبی کشور انجام گرفت. در سال ۹۶ با شناسایی ۱۰ نقطه حدوداً ۲۰ پست اسکله شناور به بهره‌برداری رسید و در سال ۹۷ هم تعداد ۷ نقطه مصوب شد که برخی به بهره‌برداری و دیگر موارد هم در حال تکمیل است.

اله یار تصریح کرد: قطع به‌یقین این نگاه می‌تواند به رشد و توسعه مناطق ساحلی کمک کند. در همین خصوص و طبق بررسی‌هایی که انجام گرفت با گزارش‌های به‌دست‌آمده مشخص شد که اسکله‌های ایجادشده عملاً درجه بیکاری را با فراهم کردن اشتغال به صفر رسانده و اهالی آن مناطق مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر به دنبال برگرداندن بحث گردشگری دریایی به جایگاه اصلی خودش بوده و این مقوله را دنبال می‌کند، ادامه داد: با ایجاد بستر لازم برای گردشگری مسافری دریایی قطع به‌یقین پتانسیل اشتغال‌زایی بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. این موضوع به‌عنوان یکی از مباحث مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی سازمان تعریف‌شده تا بتوانیم بستر مناسب را فراهم کنیم. امیدواریم با این اقدامات و ایجاد تأسیسات مناسب و دیگر تجهیزات که متعاقباً توسط سرمایه‌گذاران و خود اهالی تأمین خواهد شد شاهد رشد و توسعه باشیم و از این ظرفیت بالقوه که خداوند متعال در اختیارمان قرار داده به نحو احسن استفاده کنیم.