شناسهٔ خبر: 68604 - سرویس مسکن و شهرسازی

نقشه‌های ثبتی به نقشه‌های رقومی تبدیل می شوند

جلسه دوره آموزشی نحوه تبدیل مستندات و نقشه‌های ثبتی به نقشه‌های رقومی با هدف آموزش مسئولان و کارشناسان GISبا نحوه استخراج اطلاعات از پرونده های ثبتی و شناسایی عوارض بر اساس تصاویر و عکسهای هوایی در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان ملی زمین و مسکن، نسرین کاظمی فرد رئیس گروه بانک اطلاعات زمین و مسکن این سازمان در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی با اشاره به لزوم تبدیل کلیه اسناد و املاک کاغذی قدیمی به نقشه های رقومی برای جلوگیری از اشتباهات ثبتی گفت: رقومی سازی ترسیم عوارض موجود در طبیعت بر روی نقشه به صورت دستی است و در رقومی سازی قطعات برای ورود اطلاعات به سامانه لازم است فرم رقومی چند ضلعی از نظر مساحت و ابعاد محیطی با سند مطابقت داشته باشد.

وی افزود: در فرآیند رقومی سازی، ویژگیهای هندسی عوارض همچون مساحت چندضلعی ها تغییر می یابد و حفظ مطابقت طول ها و مساحت مانع از بروز مغایرت در اسناد و ایجاد اختلافات بخش معاملاتی می شود.

رئیس گروه بانک اطلاعات زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه اظهار داشت: به تبع فرایند رقومی سازی نقشه های ثبتی اطلاعات پایه برای داده های مکانی فراهم می شود که این امر موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات مکان محور، به اشتراک گذاری اطلاعات، کاهش هزینه انتقال و به روز رسانی و شفافیت اطلاعات می گردد.

کاظمی فرد در خصوص عناوین این دوره آموزشی نیز گفت: تقسیم بندی املاک، اسناد مالکیت و انواع آن، دسته بندی املاک از لحاظ نحوه صدور، نحوه تعیین حدود و قوانین مربوط به آن، مراحل جانمایی پلاک ثبتی و نحوه تعیین نقشه پلاک ثبتی از مواردی است که در این دوره آموزشی یک روزه به آن پرداخته می شود.

لازم به ذکر است این دوره آموزشی با حضور مسئولان و کارشناسان GISادارات کل راه و شهرسازی در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار