شناسهٔ خبر: 68685 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران:

بازآفرینی از راهبردهای اصلی دولت است/ بیش از ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد

تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران محمد تقی زاده گفت:در مجموعه پایتخت، همه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف را بسیج می‌کنیم تا این فرآیند براساس تکالیف برنامه ششم عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از برنا، جلسه کمیته زیرساخت ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران، صبح امروز(شنبه) به ریاست تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور سایر اعضا در محل استانداری تهران برگزار شد.

محمد تقی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در جلسه این کمیته، اظهار داشت: بسته تشویقی نوسازی امور ثبتی، حقوقی، تاسیسات و تجهیزات شهری، نظیر جابجایی تیرهای انتقال برق، شبکه ارتباطی و زیرساختی و همچنین، مدیریت بحران از عمده ترین مسائل و مشکلات احصا شده در سطح محلات  شهر تهران است.

وی افزود: برنامه اقدام مشترک در شهر تهران با اولویت بازآفرینی در ۱۸ محله پایتخت، شامل محلات  فرحزاد، دستغیب، سلسبیل جنوبی، هاشمی، راه آهن، تختی، سیروس، هرندی، زاهدگیلانی، دولاب، اتابک، مینایی، باغ آذری، بلورسازی، مقدم، شادآباد، نعمت آباد، و جوانمرد قصاب عملیاتی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، تصریح کرد: مقوله بازآفرینی، مشتمل بر فرایندی توسعه‌ای و یکی از راهبردهای اصلی دولت است. بیش از ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد و  در مجموعه پایتخت، همه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف  را بسیج می‌کنیم تا این فرآیند براساس تکالیف برنامه ششم عملیاتی شود. 

تقی‌زاده، خاطرنشان کرد: بازآفرینی در شهر تهران به واسطه الگو بودن این شهر در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند، نمونه  خوبی برای تعمیم  به سایر کلانشهرهای  کشور باشد.

وی تاکید داشت: اعضای این کمیته، باید به شکل میدانی و عملیاتی در سطح محلات و با حضور شهرداری‌های مناطق حضور پیداکنند. اسناد قولنامه‌ای در محلات بافت‌های فرسوده، تقریبا یکی از مشکلات  مشترک تمامی محلات بوده و با فهم این مشکل در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوب شد که با محوریت معاونت عمرانی در خصوص رفع مشکل املاک قولنامه‌ای با اولویت این املاک در بافت‌های فرسوده پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: اگر خواستار تسریع در  بازآفرینی بافت‌های فرسوده در شهر تهران هستیم، ابتدا باید مشکل اسناد قولنامه‌ای سرانه‌ها را مرتفع کنیم. ارائه  خدماتی نظیر،  انشعابات آب، فاضلاب و گاز و نیز، جابه‌جایی تیرهای برق در کمیته زیرساختی بازآفرینی، نیازمند حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط در جلسات این کمیته است.

تقی‌زاده عنوان داشت:  در بازآفرینی بافت‌های فرسوده در شهر تهران، منطقه ۹ باید با اولویت اصلی نسبت به سایر محلات در دستور کار قرار بگیرد. نیازمند تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر ظرفیت و امکانات  دستگاه‌های اجرایی در کمیته زیرساختی بازآفرینی کلانشهر تهران هستیم.

وی در پایان نیز خاطرنشان کرد: در تعیین اولویت‌های کمیته زیرساخت بازآفرینی، حتما از نمایندگان دستگاه‌های ذیربط دعوت می‌کنیم و این تصمیمات، نباید پشت درهای بسته و بدون اطلاع دستگاه‌ها از تکالیف خود، اتخاذ شوند.