شناسهٔ خبر: 6897 - سرویس مسکن و شهرسازی

گزارش شرکت عمران شهرهای جدید درباره پروژه‌های مسکن مهر

پروژه مسکن مهر پردیس متوقف نشده است/ پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید

شهر جدید پردیس شرکت عمران شهرهای جدید اخبار منتشر شده مبنی بر توقف تکمیل واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پردیس را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، این شرکت هرگونه خبری مبنی بر توقف تکمیل واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پردیس را رد می کند. از این رو، نظر به انتشار  اخبار  نادرست در خصوص توقف پروژه مسکن مهر پردیس»، گزارشی در راستای  تنویر افکار عمومی ایفاد می‌شود:

از مجموع  ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید، تا پایان دولت دهم (مورخ ۹۲/۰۵/۱۲) مجموعاً تعداد ۷۳۵۰۸  واحد افتتاح شده بود که این رقم، علیرغم تمامی تنگناهای موجود که اهل فن بر آن واقفند، در حال حاضر به ۱۴۴۵۱۳ واحد  افزایش یافته و تحویل متقاضیان شده است.

 مقایسه روند پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر در مراحل مختلف فرآیند ساخت از مرحله پی سازی تا مرحله افتتاح در مقطع زمانی شروع بکار دولت یازدهم و مقطع فعلی بخوبی این موضوع را نشان می دهد، متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر از ۶۸ درصد در این مدت به ۸۰ درصد رسیده است (نمودار ذیل.)

بررسی روند پیشرفت فیزیکی احداث بنای واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس نیز طی دوره مذکور این موضوع را تایید می کند، بطوریکه متوسط پیشرفت فیزیکی واحدها در آن مقطع برابر با ۳۸ درصد  بود که در حال حاضر به رقم ۶۳  درصد افزایش یافته  است و این روند همچنان ادامه داشته و تسریع نیز گردیده است. همچنین عملکرد  این شهر نسبت به سایر شهرهای جدید کشور به لحاظ روند پیشرفت فیزیکی طی سال ۱۳۹۳ با رشد ۲۰ درصدی، در رتبه دوم در بین ۱۷ شهر جدید دارای پروژه مسکن مهر قرار گرفته است.

اگر چه عملیات ساختمانی مسکن مهر شهرهای جدید کشور از سال ۸۸ آغاز شد اما شهر جدید پردیس از این قاعده مستثنی بوده و در سال ۹۱ با تعریف تعداد ۶۵ هزار واحد جدید علاوه بر تعداد سهمیه قبلی آغاز گردید و علیرغم صعوبت کار، از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار بوده است.    یقیناً بهره برداری از تمامی واحدهای پردیس تا پایان سال ۹۴ بدلیل گستردگی بالای کار و دیر شروع شدن پروژه ها میسر نیست و این منافاتی با صحبتهای آقای مهندس مهرآبادی قائم مقام محترم وزیر در طرح مسکن مهر و صحبتهای آقای مهندس نریمان معاون محترم وزیر و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ندارد. بنابراین پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید همچون سایر نقاط شهری از روند مناسبی  برخوردار بوده و انتظار میرود اغلب این واحدها تا پایان سال جاری به لحاظ احداث ابنیه تکمیل و در صورت تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان واگذار گردد.

در خصوص  شهرهای جدید خصوصاً چند شهر جدید بزرگ کشور که دارای تعداد قابل توجهی پروژه مسکن مهر می باشندو بعضاً تعداد واحدهای مسکن این شهرها بیش از مجموع برنامه مسکن چند استان است، نبایستی از این موضوع غافل بود که اولاً تعداد واحد در دست احداث بسیار زیاد بوده و از حجم و گستردگی بسیار بالایی برخوردار است، ثانیاً عموماً در جاهایی قرار گرفته اند که به لحاظ توپوگرافی محل، هزینه و زمان زیادی جهت آماده سازی و محوطه سازی آنها صرف شده، همچنین دارای کمترین امکانات و خدمات زیربنایی بوده اند و لذا کار در این شرایط بسیار سخت و زمان بر است و اساساً قابل مقایسه با سایر شهرها خصوصاً در داخل بافت‌های شهری نیست.

در پایان این شرکت به تاًسی از وزارت متبوع و در راستای منویات مقام معظم رهبری و تعهدات دولت تدبیر و امید اعلام میدارد، بمنظور تکمیل پروژه های مسکن مهر، برنامه ریزی منسجم و همه جانبه ای را بصورت شبانه روز و مستمر در دستور کار خود قرار داده و خود را مکلف به تکمیل و افتتاح تمامی پروژه های مسکن مهر می‌داند و در این مسیر از هیچ کوشش و مساعدتی فرو گذار نخواهد بود و امید است با همکاری و همیاری بیش از پیش سایر دستگاه های ذیربط مسکن مناسب و در خور شان خانوارهای متقاضیان فراهم گردد. /