شناسهٔ خبر: 68997 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

جزئیات دستور وزیر راه و شهرسازی برای تسریع عملیات اجرایی راه‌‌آهن خواف-هرات

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد برای تسریع در عملیات اجرایی راه آهن خواف-هرات، شرکت راه آهن یک دستگاه زیرکوب در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار دهد و آموزش پرسنل افغانستانی نیز برای انجام امور مربوط به راه آهن در خاک افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی با اشاره به راه‌آهن خواف-هرات اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر با هدف اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا در دست اجرا قرار دارد که با توجه به اهمیت آن وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان خراسان رضوی از آن بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای عملیات اجرایی این راه آهن خبر داد و گفت: با دستور ایشان مقرر شد برای تسریع در عملیات اجرایی راه آهن خواف-هرات، شرکت راه آهن یک دستگاه زیرکوب در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار دهد و آموزش پرسنل افغانستانی نیز جهت انجام امور مربوط به راه آهن در خاک افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

خادمی ضمن مثبت ارزیابی کردن روند اجرای این پروژه پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر را ۱۰۰درصد عنوان و اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی روسازی این خط ریلی در داخل ایران بیش از  ۸۸ درصد است و ۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری آن انجام شده که در حال حاضر عملیات تکمیلی نصب خطوط ایستگاهی در دست انجام است .

وی در تشریح مسیر این خط ریلی گفت: راه آهن خواف-هرات در بخش ایران از راه آهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد.

مسیر این راه‌آهن جاده تایباد-خواف و جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می کند. ریل پس از عبور از ارتفاعات خواجه انجیر  در کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در نهایت به مرز شمتیغ می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه با بیان اینکه ایستگاه های سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ ایران در این مسیر ریلی قرار دارد اضافه کرد: عملیات احداث پایانه مرزی ایستگاه راه آهن شمتیغ با حدود ۱۰.۷۲۷ متر مربع بنا با اولویت ساختمان اصلی با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح وضعیت برون مرزی این پروژه در خاک افغانستان گفت: عملیات ساختمان ایستگاه جونو با مساحت ۲۵۰ مترمربع با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در دست انجام است.

وی افزود: از طول ۶۲ کیلومتری قطعه  ۳ برون مرزی که در خاک افغانستان واقع شده تا کنون ۶۲ کیلومتر ریل گذاری انجام شده و عملیات تکمیلی خطوط ایستگاهی در حال اجرا است. همچنین عملیات اجرایی فیبرنوری به طول ۲۰ کیلومتر آغاز شده و در بخش ارتباطات رادیویی نیز مقدمات خرید  دکل های مخابراتی فراهم و درحال حمل به محل ایستگاه است.