شناسهٔ خبر: 69041 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

آمادگی ایران برای آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه – بصره/ آمادگی آغاز عملیات پل بزرگ مسیر ریلی شلمچه – بصره

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از آمادگی ایران برای آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه- بصره خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد در سه ماه آینده عملیات اجرایی پل بزرگ واقع در مسیر ریلی راه آهن شلمچه – بصره را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست سه جانبۀ همکاری‌های حمل‌ونقلی جمهوری‌اسلامی‌ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با اشاره به پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌شده درخصوص اجرای پروژه احداث راه‌آهن شلمچه-‌بصره اظهار داشت: مسؤولیت احداث راه‌‌آهن شلمچه-‌بصره برعهده شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل ایران قرار دارد که بعد از سفر تاریخی رییس‌جمهور روحانی به کشور عراق اقدامات خوبی درخصوص این پروژه انجام گرفت.

وی افزود: ابتدا تفاهم‌نامه این مسیر ریلی ۳۳ کیلومتری با کشور عراق به امضا رسید. برهمین اساس مسؤولیت این خط ریلی در کشور ایران و عراق مشخص و بلافاصله بعد از این توافق، سرمایه‌گذار و پیمانکار این پروژه ریلی انتخاب شد. که مورد تأیید هیأت دولت نیز قرار گرفت.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در ادامه توافقنامه قرارداد با شرکت سرمایه‌گذار تهیه شد که در مراحل نهایی قرار دارد. همچنین مشاور طراحی پروژه نیز مشخص شده و آماده ورود به منطقه عملیاتی پروژه است.

خادمی در ادامه از تعیین یک مجری مستقل برای انجام هماهنگی‌های لازم با راه‌آهن عراق و بخش سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: با توجه به توضیحات ارائه شده طرف ایرانی آماده آغاز عملیات اجرایی است و منتظر اعلام محل اجرای پروژه از سوی طرف عراقی هستیم تا کارگاه عمرانی راه‌آهن شلمچه بصره را تجهیز کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به طراحی دو فاز «شروع عملیات خاکریزی و زیرسازی» و «عملیات روستایی تکمیلی» بیان داشت: برای اجرای پل بزرگ در این مسیر ریلی طراحی‌های اولیه انجام شده و آمادگی لازم برای شروع این پروژه در سه ماه آینده وجود دارد، البته در طراحی پل موردنظر، نقطه‌نظرات مسؤولان کشور عراق برای حمل‌ونقل دریایی در آبراهه عبوری از زیر این پل مورد توجه قرار گرفته‌ است.

وی در ادامه با توجه به اینکه هزینه ساخت این پروژه ریلی برعهده جمهوری‌اسلامی‌ایران است، افزود: زمین موردنظر برای اجرای پروژه در خاک عراق از سوی مسؤولان کشور همسایه ارائه شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: تمامی موارد مذکور در این جلسه به سمع و نظر وزیر حمل‌ونقل جمهوری عراق رسیده است و هیأت ایرانی آمادگی دارد در هفته آینده برای بازدید از محل پروژه به منطقه سفر کند.