شناسهٔ خبر: 69043 - سرویس وزارتی

اولین نشست سه جانبه همکاری حمل‌ونقل ایران، عراق و سوریه برگزار شد/ تمرکز بر فعال‌سازی کریدور حمل‌‌ونقل چند وجهی در قالب طرح جاده ابریشم

اولین نشست سه جانبه همکاری های حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران،جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه اولین نشست سه جانبه همکاری حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با تمرکز بر فعال‌سازی کریدور حمل‌ونقل چندوجهی بین سه کشور در قالب طرح جاده ابریشم و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک که موجب اتصال حمل‌ونقلی سه کشور در شقوق مختلف می‌شود در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اولین نشست سه جانبه همکاری حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه ۱۰ و ۱۱ تیرماه با تمرکز بر فعال‌سازی کریدور حمل‌ونقل چند وجهی بین سه کشور در قالب طرح جاده ابریشم و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک که باعث اتصال حمل‌ونقلی سه کشور در شقوق مختلف می‌شود در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه نخستين نشست كميته جامع حمل‌ونقل ايران-عراق-سوريه گفت: امیدواریم با توجه به همگرايي و اشتراك منافع سه كشور در عمده مسائل منطقه‌اي و بين المللي، در اين نشست به تعاملات مؤثر و سازنده اي در زمينه حمل و نقل و ترانزيت دست يابيم.

 وی اظهار داشت: امروز، با تمركز بر فعالسازي كريدور حمل و نقل چندوجهي ايران-عراق- سوريه و همچنين مشاركت با ساير كشورهاي منطقه از جمله افغانستان و ازبكستان با هدف احياي ترانزيت شرق-غرب در قالب طرح جاده ابريشم، نخستين نشست سه جانبه حمل و نقلي را به اميد دستيابي به نتايج مثبت و قابل اجرا برگزار خواهيم كرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به همكاريهاي مشترك و موفقيت آميز جمهوري اسلامي ايران و دو كشور عراق و سوريه در سال‌هاي اخير گفت: فضاي مناسبي براي تقويت و ارتقاي تعاملات حمل‌و‌نقلي فراهم شده‌است. بنابراین انتظار می‌رود خروجي نشست‌هاي روز جاري و فردا به برقراري حمل‌و‌نقل يكسره و يكپارچه از طريق سه كشور منجر شود.

آدم نژاد در خصوص محورهای مذاکره و پیشنهادات در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌اي بیان داشت: انتظار می‌رود در مذاكرات تخصصي در اين اجلاس، برخي چالش‌هاي موجود از جمله ناهماهنگي ميان ساعات كار پايانه‌هاي مرزي و مشكلات اخذ ويزا براي رانندگان مطرح و زمينه‌هاي لازم براي افزايش امنيت تردد وسايل نقليه ايراني و همچنين تسهيل در صدور مجوز حمل يكسره كالا و مسافر فراهم شود.

معاون حمل‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌و‌نقل هوايي ابراز کرد: با توجه به وجود پتانسيل‌هاي هوايي بالقوه در هر سه كشور، به نظر مي‌رسد طرح موضوعاتي نظير ايجاد آسمان باز و حذف محدوديت فركانس پروازي و همچنين ايجاد مسيرهاي جديد مشترك جهت جذب ترافيك‌هاي جنوب‌شرق آسيا، هند، افغانستان و عراق به سمت اروپا و بالعكس از اهميت بالايي برخوردار باشد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به پیشنهادات حوزه حمل‌ونقل دريايي و بندري نیز اعلام کرد: مكان‌يابي و احداث مراكز لجستيكي در ايران با هدف كاهش زمان و هزينه در زنجيره‌هاي تأمين به پايان رسيده و اتصال آن‌ها با مراكز لجستيكي در ساير كشورها نيز در دستوركار جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

وی افزود: همچنين مشوق‌هاي تعرفه‌اي و سرمايه‌گذاري به منظور تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك بخش‌هاي خصوصي پيش‌بيني شده‌اند.

آدم نژاد گفت: در حوزه حمل و نقل ريلي، جمهوري اسلامي ايران در راستاي فعالسازي مسيرهاي ترانزيتي شرق-غرب با هدف حمل و نقل كالا و مسافرخواستار تسريع در طراحي و اجراي پروژه خط ريلي شلمچه- بصره است و آمادگي خود را جهت برگزاري جلسات مشترك كارشناسي به منظور تعيين تعرفه‌هاي يكسان ريلي اعلام مي‌نمايد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پايان نسبت به  تشكيل ۵ كميته كاري تخصصي شامل: كميته حمل و نقل چندوجهي و كريدورهاي ترانزيتي، كميته حمل‌ونقل جاده اي، كميته حمل‌ونقل هوايي،  كميته حمل‌ونقل دريايي و بندري، ۵.  كميته حمل‌ونقل ريلي ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت پذيرفته و دستور كارهاي مشخص هر يك از اين كميته‌ها، امید است بتوانيم به هدف راه‌اندازي كريدور ايران-عراق-سوريه و حمل و نقل روان، ارزان و پيوسته ميان سه كشور دست يابيم.