شناسهٔ خبر: 69054 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی کشور مطرح کرد؛

آغاز مطالعات فرونشست زمین در ۹ فرودگاه بزرگ کشور/فرودگاه‌های امام، مهرآباد، مشهد، تبریز، کرمان، شیراز در اولویت بررسی فرونشست زمین

فرودگاه مهرآباد علی بیت‌اللهی از آغاز مطالعه فرونشست زمین در ۹ فرودگاه بزرگ کشور خبر داد و اعلام کرد: با همکاری مرکز تحقیقات و شرکت فرودگاه‌ها، ارزیابی ۹ فرودگاه کشور آغاز شده است.

علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در گفت و گو پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از آغاز مطالعات فرونشست زمین در ۹ فرودگاه بزرگ کشور خبر داد و گفت: سیلاب فروردین ماه سال‌جاری که با آسیب‌های جدی نیز همراه بود و اثرات تخریبی آن در برخی محوطه‌ها و سایت‌های فرودگاهی نیز به جای ماند، سرآغاز مطالعات جدی فرونشست زمین در فرودگاه‌های کشور شدند.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به اینکه فرودگاه‌های خرم‌آباد، گرگان و ایلام بیشترین تاثیرپذیری را در مقابل با سیلاب اخیر داشتند، افزود: موضوع ارزیابی علل آسیب‌دیدگی فرودگاه‌های کشور در حوادث طبیعی از جمله سیل و راهکارهای مقابله با آن در دستور کار شرکت فرودگاه‌هاست.

بیت‌اللهی از تشکیل جلسات متعدد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با شرکت فرودگا‌ه‌ها خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی مطالعاتی  اینکار در کنار شرکت فروگاه هاست. چندین جلسه در ارتباط با موضوع برگزار شد و امیدواریم که هرچه سریعتر اقدامات اجرایی در این زمینه در رابطه با مقابله با سیلاب‌های آتی در سایت‌های فرودگاهی انجام شود.

وی پیگیری مطالعه فرونشست در سایت‌های فرودگاهی را از دیگر اقداماتی برشمرد که در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است و توضیح داد: استحصال بی‌رویه آب، مصرف آب‌های زیرزمینی در اغلب دشت‌های کشور و افت آب‌های زیرزمینی و این‌ها خود به خود موجب پدیده فرونشست زمین می‌شوند، بنابراین حساسیت در مورد اثرات فرونشست در سایت‌های فرودگاهی بالا رفته است.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: از آنجا که حساسیت فرودگاه ها از نظر درجه اهمیت و صاف بودن باند و عدم آسیب پذیری آنها در مقابل فرونشست بسیار حائز اهمیت است این موضوع در دستور کار شرکت فرودگاه ها قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: با تاکیدی که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه داشتند و مسئولان شرکت فرودگاهی واقف به اهمیت موضوع هستند، قرار است با همکاری مرکز تحقیقات در مورد ۹ فرودگاه کشور ارزیابی‌های مناسبی انجام شود و راهکارهای مقابله‌ای هم اندیشیده شود تا استحکام فرودگاه ها دستخوش خلل و آسیب نباشد.

به گفته بیت اللهی فرودگاه هایی که مطالعات فرونشست  در آنها آغاز شده است شامل امام، مهرآباد، مشهد، تبریز، کرمان و شیراز هستند.