شناسهٔ خبر: 69077 - سرویس هوایی

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد:

آغاز پروازهای حج با ناوگان هما تا دو روز آینده / توسعه صنعت هوانوردی ایران به‌رغم تحریم‌ها

سخنرانی زنگنه تورج دهقانی زنگنه با اشاره به کارشکنی‌های دشمنان در عملیات حج امسال گفت: تا دو روز آینده پروازهای حج با استفاده از ناوگان هما آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تورج دهقانی زنگنه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، در مراسم گرامیداشت شهدای پرواز ۶۵۵ هما با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی گفت: حمل‌ونقل و هوایی کشور از ابتدای انقلاب آماج حملات آمریکا قرارگرفته و تحریم‌ها علیه این صنعت با جلوگیری از پرواز هما به نیویورک در سال ۱۳۵۸ آغاز شد.

وی افزود: در ادامه آمریکا باهدف قرار دادن پرواز ۶۵۵ و به شهادت رساندن ۲۹۰ انسان بی‌گناه که شامل ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه پرواز می‌شدند اوج عداوت و جنایت خود را نشان داد. تأسف‌بارتر این‌که خدمات ناو وینسنس نه‌تنها محاکمه نشدند که فرمانده آن‌ها مدال شجاعت گرفته و به درجات بالاتر ارتقا یافت.

زنگنه با اشاره به پیشرفت صنعت هوانوردی در سال‌های پس از انقلاب گفت: آمریکا تصور می‌کرد که با تحریم می‌تواند ایران را از استفاده از این تکنولوژی محروم کند اما متخصصان عزیز و متعهد با درایت و هوشمندی نه‌تنها نقشه دشمن را بی‌اثر کردند، بلکه پیشرفت و توسعه را رقم زدند.

وی ادامه داد: چک‌های هواپیما که درگذشته توسط مستشاران خارجی انجام می‌شد امروزه در تمام مراحل توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. جابه‌جایی نزدیک به ۳۰ میلیون مسافر در سال، افزایش ناوگان به بیش از ۳۰۰ فروند، آموزش نیروهای متخصص و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین نیازهای صنعت هوایی کشور همه نشان از توسعه صنعت هوایی دارند.

مدیرعامل هما در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکا با این کار مانع تعامل هما با شرکای تجاری خود در سایر کشورها شده است. اما امسال هما مفتخر است که علی‌رغم کارشکنی دشمنان عملیات حج را به‌تنهایی و با ناوگان خود انجام دهد.

وی ادامه داد: ظرف دو روز آینده شاهد شروع پروازهای حج با ناوگان هما خواهیم بود. لازم است در این زمینه از دولت، مجلس، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،‌شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، سایر شرکت‌های هواپیمایی که به کمک هما آمدند و سایر نهادهایی که در عملیات حج ایفای نقش می‌کنند تشکر داشته باشم.

زنگنه در پایان از تغییر نام فرودگاه بندر عباس به فرودگاه «یادمان شهدای پرواز ۶۵۵» با موافقت وزیر راه و شهرسازی خبر داد.