شناسهٔ خبر: 69127 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران اعلام کرد:

موافقت دبیرخانه شورای عالی بنادر آزاد با ایجاد منطقه آزاد مازندران در سه بندر استان / افزایش ظرفیت بندر نوشهر با رشد ۳۵ درصدی سطح اشغال بندر / ایجاد سایت گردشگری دریایی و ورزش‌های آبی در بندر فریدون‌کنار

انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران از رشد ۳۵ درصدی صادرات و واردات در بنادر نوشهر و فریدون‌کنار در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

محمدتقی انزان پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت حمل بار در بنادر مازندران اظهار داشت: در این زمینه به‌جز بندر امیرآباد که منطقه ویژه اقتصادی است، در دو بندر نوشهر و فریدون‌کنار، ترانزیت از شمال دریای خزر به سمت جنوب ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با توجه به مشکلات ارزی، تقریباً متوقف‌شده است.

وی افزود: بااین‌حال در بحث صادرات و واردات در این دو بندر آمار ارائه‌شده رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در این خصوص طبق اعلام صورت گرفته در صادرات و واردات افزایش ۳۵ درصدی در سال ۹۸ تاکنون شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در خصوص سرمایه‌گذاری در بنادر استان تصریح کرد: در این خصوص در بحث حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در دو بندر انجام‌شده است. در بندر نوشهر به‌عنوان یک بندر دولتی که زیر نظر مستقیم سازمان بنادر و دریانوردی است با دعوت از سرمایه‌گذاران، امکانات در اختیارشان گذاشته می‌شود. یکی از این موارد توسعه سیلوها در این بندر در فاز دوم بوده که ظرفیت آن‌ها را از ۳۰ هزار تن به ۷۰ هزار تن افزاش می‌دهد.

وی افزود: در همین زمینه برنامه ساخت مخازن روغن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ظرفیت ۱۱ هزار تن آغازشده است که از این ظرفیت جدید ۵ هزار تن تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و مابقی این پروژه هم پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد.

انزان پور ادامه داد: در بندر نوشهر بحث احداث کارخانه چوب خشک‌کنی نیز در دستور کار قرار دارد. این پروژه به‌عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده که با خشک‌کردن چوب در داخل به‌جای خارج از خروج ارز جلوگیری می‌کند. این کارخانه با تزریق چوب خشک به بازار نسبت به تأمین مواد اولیه صنایع چوب و کاغذ منطقه اقدام کند. مباحث دیگری هم همچون بازاریابی نیز انجام‌گرفته که توانسته ظرفیت بندر نوشهر را ازلحاظ سطح اشغال ۳۵ درصد افزایش دهد.

وی در خصوص بندر فریدون‌کنار گفت: در بحث بندر فریدون‌کنار به‌واسطه اینکه بندری خصوصی است غالب سرمایه‌گذاری‌ها به‌موجب قراردادی واگذاری ۴۰ ساله است که در سال ۸۷ صورت گرفت و کار در حال انجام است. ظرفیت‌های به وجود آمده در این بندر مطابقه قرارداد منعقدشده به حد نهایی فعلی رسیده و به‌جز ایجاد بسترهای جدید زیرساختی سرمایه‌گذاری جدیدی در دستور کار برای برنامه‌ریزی قرار ندارد.

انزان پور با اشاره به طرح توسعه صنعت گردشگری دریایی در بنادر استان مازندران تصریح کرد: در بندر فریدون‌کنار یک محوطه ۱۵ هکتاری در اختیار اداره کل سازمان بنادر و دریانوردی استان مازندران است که مذاکراتی برای احداث سایت گردشگری دریایی و ورزش‌های آبی در آن انجام‌شده است.

وی افزود: در این خصوص مجوزهای لازم مقدماتی از سازمان اخذشده و کارها برای تعیین مدل مالی در حال انجام است. این پروسه دو، سه ماهی طول خواهد کشید تا بعد از مشخص شدن سهم طرفین، زمین تحویل و کار آغاز شود.

انزان پور در موردبحث اتصال دو بندر فریدون‌کنار و نوشهر به بندر امیرآباد و ایجاد منطقه آزاد مازندران اظهار داشت: این موضوع از طریق استانداری دنبال شد و طبق آن قرار است سه لکه بندری به‌عنوان منطقه آزاد مازندران تعیین شوند که این طرح درنهایت نیاز به دریافت موافقت‌نامه سازمان بنادر و دریانوردی دارد.

وی ادامه داد: در پیش‌نویس اولیه طرح بحث فریدون‌کنار، نوشهر و امیرآباد مطرح شد که در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مورد موافقت قرار گرفت. حالا اینکه منطقه چه وسعتی داشته و نقاط تعیین شود همه بستگی به طرح مطالعاتی با عنوان منطقه آزاد مازندران دارد که در حال بررسی است. این مطالعات تعیین می‌کنند که لکه‌های تعیین‌شده در کجا مصوب خواهد شد تا کار نهایی شود.