شناسهٔ خبر: 6915 - سرویس مسکن و شهرسازی

آغاز عملیات اجرایی بهسازی بافت تاریخی ساری/ ساخت‌وساز بدون ضابطه بی‌توجهی به هویت تاریخی شهروندان است

محمدسعید ایزدی عملیات اجرایی ترمیم و بهسازی بافت تاریخی محله آب انبار نو در بافت مرکزی شهر ساری در آیینی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهر سازی در این مراسم با انتقاد از نحوه ساخت و ساز در بافت تاریخی شهر ساری گفت: در حالی که طرح تفصیلی بافت‌های تاریخی و ارزشمند آب انبار نو شهر ساری از دو سال پیش مصوب شده بود اما ساختمان‌های بی‌قواره و بی‌کیفیتی در اطراف این بافت با ارزش تاریخی شکل گرفته است.

وی بر ضرورت برخورد جدی با متخلفان ساخت‌وساز در این بافت‌ها تاکید کرد و افزود: اینکه سرمایه‌گذاران فضای تاریخی را خریداری و بدون ضوابط نظام مهندسی ساختمان و طرح تفصیلی در آن ساخت و ساز کنند، بی‌توجهی به هویت تاریخی مردم شهر است.

 مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور با بیان اینکه بیش از ۲۴ میلیارد ریال منابع برای بهسازی و مرمت بافت تاریخی آب انبار نو ساری وجود دارد، گفت: اولویت نخست شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور اجرای کامل طرح بهسازی بافت تاریخی شهر ساری است.

وی از تمامی مردم و مسوولان شهر ساری خواست تا با حمایت فرهنگی و مالی نسبت به حفظ و احیای هویت تاریخی با ارزش شهرشان احساس مسئولیت کنند.

یک سوم مساحت مازندران بافت‌های فرسوده یا تاریخی‌اند

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران در این آیین گزارشی از وضعیت بافت‌های تاریخی و فرسوده شهرهای استان ارائه کرد و گفت: چهار هزار و ۸۲۱ هکتار برابر با یک سوم مساحت شهرهای مازندران فرسوده یا تاریخی است.

حیدر نوروزی بیشترین فضای فرسوده و تاریخی مازندران را با ۶۴۱ هکتار مربوط به شهر ساری دانست و افزود: در حال حاضر ساخت‌و‌ساز در این مناطق مطابق با طرح تفصیلی و نظام مهندسی ساختمان صورت نمی‌گیرد.

وی از وجود دو هزار و ۱۹۱ هکتار سکونتگاه غیر رسمی و حاشیه‌ای در مازندران خبر داد و گفت: توسعه بی‌ضابطه حاشیه شهر‌ها هم در کنار بافت‌های فرسوده از مشکلات استان است.

محله آب انبار نو ساری در محدوده خیابان ۱۸ دی، قارن، فرهنگ و خیابان انقلاب واقع شده و خانه کلبادی، فاضلی، صادقیان، میر گتی، ناظری، تکیه آب انبار نو، مصطفی خان، حاجی آباد، حمام وزیری و آب انبار نو از بناهای تاریخی این محله است./