شناسهٔ خبر: 69152 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه:

انتظار داریم قطار برقی بهارستان تا سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود/ تأثیر چشمگیر اجرای برنامه اقدام ملی مسکن در رونق شهرهای جدید

طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه انتظار داریم با همکاری بخش‌های مربوطه، قطار برقی شهر جدید بهارستان تا سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود، گفت: اجرای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در رونق شهرهای جدید تأثیر چشمگیری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت عمران شهرهای جدید شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان اصفهان امروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به ریاست حبیب اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و نیز با حضور مدیران مجموعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

موضوعات متعددی در دستور کار این جلسه قرار گرفت که از جمله آنها می توان به ارائه گزارش مدیران عامل شهرهای جدید در اجرای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، رفع موانع اتصالات ریلی شهرهای جدید بهارستان، مجلسی و فولادشهر با شهر اصفهان و ایجاد قطارهای حومه ای اشاره کرد.

ارائه گزارش بنیاد مسکن درخصوص اقدامات انجام شده در کمک و بازسازی خسارت سیل به پلدختر و شهر سمیرم، گزارش پلیس راه استان درباره اقدامات صورت گرفته درخصوص سفرهای تابستانی و گزارش تصادفات تاکنون، ارائه گزارش درخصوص جانمایی مراکز لجستیک استان، گزارش پیشرفت پروژه قطار سریع السیر اصفهان – قم- تهران و گزارش اداره کل هواشناسی استان درخصوص ریزگردهای اخیر در استان و همچنین پیش بینی های هواشناسی تا پایان تابستان از دیگر محورهای مطرح شده در این جلسه بود که مورد بررسی قرار گرفت.

طاهرخانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی های لازم و تسریع در پیشبرد برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید استان بیان کرد: بدون شک اجرای این پروژه و اسکان مردم خصوصا از قشر متوسط اجتماعی کشور در این مناطق موجب رونق یافتن شهرها و در نهایت توانمندسازی شهرداری ها می شود، امری که برای ما نیز در اجرای این طرح حائز اهمیت خواهد بود.
وی ادامه داد: قطعا تسهیل اجرای پروژه های مسکونی برنامه اقدام ملی از سوی شهرداری باعث ترغیب سرمایه گذاران شده و نتایج مثبت آن به خود شهرداری بازخواهد گشت، از این رو انتظار داریم تا نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد پروژه ها داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث پروژه های ریلی و قطارهای حومه ای در شهرهای جدید نیز اعلام کرد: درحال حاضر مهمترین پروژه ریلی ما در شهرهای جدید قطار برقی هشتگرد است که تنها به منابع داخلی متکی بوده و تلاش می شود تا طی سال جاری افتتاح و به بهره برداری برسد.
این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: در این راستا انتظار داریم با کمک و هماهنگی تمامی بخش های مربوطه قطار برقی شهر جدید بهارستان نیز تا سال ۱۴۰۰ راه اندازی و باعث توفیق بازار مسکن در این منطقه شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه شهرهای جدید آمادگی استقبال از سرمایه گذاران در جهت اجرای پروژه های ریلی و ایستگاه های مورد نیاز را دارد گفت: خوشبختانه در این مسیر می توانیم از ظرفیت تبصره ۱۹ قانون بودجه جهت سرمایه گذاری خطوط ریلی و ایستگاه ها بهره مند شویم.
محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان نیز با حضور در این جلسه در تشریح آخرین وضعیت پروژه های عمرانی این شهر جدید با تأکید براینکه قطعا به هماهنگی بیشتری در تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر با وزارت نیرو داریم گفت: در این راستا ناهماهنگی هایی در بخش صدور پروانه برای پروژه های برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن وجود دارد که باید با شهرداری ها و استانداری بررسی و هرچه سریعتر به نتیجه مثبت برسد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری بانک مسکن در اتمام پروژه های مسکن مهر این شهر جدید نیز بیان کرد: پروژه قطار برقی بهارستان – اصفهان نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر هم اکنون به صورت ۴.۵ کیلومتر بر روی سطح زمین و ۱۰ کیلومتر به صورت زیرزمینی در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی آن ۸۰ درصد و بخش روسازی ۲۵ درصد گزارش شده است.
به گفته این مقام مسئول اقدامات لازم جهت جابه جایی درختان حاشیه بزرگراه برای ساخت پروژه انجام گرفته و آزادسازی مسیر به طور کامل صورت گرفته است.
احمدی همچنین از اختصاص ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای تجهیز کارگاه پروژه قطار برقی بهارستان به اصفهان از سوی شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد و گفت: این پروژه هم اکنون از لحاظ فنی مشکلی نداشته و اسناد جذب سرمایه گذار برای سه ایستگاه آن در شهر جدید بهارستان آماده است که با برنامه ریزی انجام شده تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
شهرام مجیدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید مجلسی نیز در بخش دیگری از این جلسه ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی این شهر جدید بیان کرد: در حال حاضر تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان جهت آماده سازی ۱۲۰۰ واحد و ساخت ۱۵۰ واحد در محله بوستان امضا و اقدامات لازم برای واگذاری ۸۳۶ واحد فاقد متقاضی در قالب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در این محله انجام گرفته است. 
مجیدی با بیان اینکه هم اکنون به دنبال رفع مشکلات حریم و پهنه بندی شهر جدید مجلسی به کمک شهرداری منطقه هستیم گفت: با توجه به جلسات برگزار شده در سال ۹۷ شرکت عمران شهر جدید مجلسی موظف به ساخت ۱۰ کیلومتر از مسیر قطار برقی مجلسی تا فولاد مبارکه شده است که طبق تصمیمات اتخاذ شده شرکت راه آهن تأمین ۵۲ کیلومتر ریل آن را متقبل شده است. در این راستا تلاش داریم عملیات اجرایی پروژه را امسال اغاز و طی ۱۸ ماه به پایان برسانیم.
در ادامه این جلسه حمیدرضا شیروانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید فولادشهر نیز با بیان اینکه این شهر جدید دارای سهمی ۱۴ هزار واحدی در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن شهرهای جدید است گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده ۵ هزار واحد از این تعداد در سال ۹۷ و ۹ هزار واحد در سال ۹۸ باید اجرایی شود.
شیروانی ادامه داد: طبق این برنامه ریزی، عمده بارگذاری های واحدهای مسکونی در ۷ محله مشخص جانمایی شده که برای اجرا، تکمیل و بهره برداری همکاری تمامی بخش های مرتبط را می طلبد.
به گفته وی شرکت عمران شهر جدید بهارستان هم اکنون در حوزه آماده سازی اراضی و اتخاذ شریک به صورت موازی عمل کرده و هیچ یک از پروژه ها را متوقف نکرده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه قطار برقی فولادشهر نیز در این مدت در حال رفع معارضان اجتماعی و تصویب اصلاحیه جهت تغییر مسیر از بخش زراعی به مسیر اتوبانی بوده و هم اکنون نیز در انتظار تصویب طرح جدید در شورای ترافیک استان است.