شناسهٔ خبر: 69360 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مرکز تحقیقات راه؛ مسکن و شهرسازی تاکید شد؛

تقویت توسعه همکاری علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات راه و مسکن با دانشگاه تهران

دیدار رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، ظهر امروز در دیداری مشترک در خصوص توسعه همکاری‌ها و بهره‌مندی از پتانسیل‌های علمی و پژوهشی فی‌مابین دو مجموعه بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، ظهر امروز در دیداری مشترک در خصوص توسعه همکاری‌ها و بهره‌مندی از پتانسیل‌های علمی و پژوهشی فی‌مابین دو مجموعه بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار که با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مجتبی اردستانی رئیس دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران و جمعی از مدیران و اعضای هیات علمی از دو مجموعه برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات و فعالیت‌ها و همچنین توانمندی‌های و پتانسیل‌های موجود، محورهای مورد نظر بویژه در حوزه مسائل زیست‌محیطی  به منظور آغاز و توسعه همکاری‌ها، پس از طرح، از سوی حاضران در جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این دیدار، مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ارائه مقدمه‌ای در خصوص تاریخچه و ساختار پژوهشی مرکز تحقیقات و امکانات آزمایشگاهی موجود در آن، تهیه دو دستورالعمل در حوزه محیط‌زیست و همچنین پیگیری برگزاری دوره آموزشی با موضوع HSE‌ را از جمله اقدامات مهم برشمرد.

در ادامه سهراب ویسه مدیر بخش مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مرکز نیز گفت: طبیعتا نگاه ما مصالح ساختمانی است و در این خصوص جنبه های محیط زیستی را نیز در نظر می‌گیریم. یکی از مهمترین پروژه‌ها و اقدامات ما در این حوزه قطعا استفاده از ضایعات به عنوان مواد افزودنی در تولید آجر بوده است که تاثیر بسیار زیادی در حفظ محیط‌زیست ایفا می‌کند. ضایعات سنگ آهک، خاک اره، دانه‌های پلی‌استایرن و ضایعات زغالشویی از جمله این موارد بوده است که بسیار با مبحث محیط زیست در ارتباط است.

ویسه افزود: ما محیط زیست را با سبک کردن ساختمان حفظ می‌کنیم. ساختمانی که سبک شود عایق حرارتی است و در مصرف انرژی هم تاثیر دارد. یکی از کارهایی که می‌توان در این زمینه انجام داد این است که دانه‌های سبک را به جای شن و ماسه استفاده کنیم.  

سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات نیز در بخش دیگری از دیدار امروز، با تاکید بر اینکه آشنایی با دغدغه های دو مجموعه می‌تواند در ایجاد زمینه‌های همکاری مفید واقع شود گفت: فعالیت در حوزه‌های مختلف مصالح و همچنین ضایعات می‌تواند یک زمینه بسیار خوب برای گسترش همکاری‌های میان دو مجموعه باشد.

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از نشست امروز گفت: مرکز تحقیقات در ۴ حوزه اصلی اقدامات و فعالیت های خود را به انجام می رساند که صدور گواهینامه فنی و تدوین مقررات، ضوابط و استانداردها دو بخش مهم آن است. همچنین این مرکز ترویج یافته های پژوهشی خود را در قالب برگزاری دوره های آموزشی به انجام می رساند و در بخش چهارم، انجام تحقیقات را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: پروژه های ما در مرکز به دو صورت جاری و درآمدی تعریف می شود. واقعیت این است که تعداد پروژه های درآمدی قابل توجه نیست. ما می توانیم همکاری مان را در قالب پروژه های جاری و درآمدی با استفاده از ظرفیت های علمی و آزمایشگاهی دو مجموعه گسترش دهیم.

شکرچی زاده افزود: ما علاقمندیم تا محورها و موضوعات مدنظر خودمان را با شما در میان بگذاریم تا شما شرایطی ایجاد نمایید تا پایان نامه های ارشد و دکترا در دانشکده محیط زیست بر اساس این محورها تعریف شود. این اقدام سبب می شود تا هم دانشجویان از ابتدا با صنعت در ارتباط بوده و هم اینکه شرایطی ایجاد می شود تا اعضای هیات ما به عنوان راهنمای دوم در پایان نامه ها حضور داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد : محصول کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات می تواند تبدیل به دستورالعمل شود که یک ظرفیت بسیار مهم به شمار می رود و این ارتباط می تواند کمک کند تا نتایج تحقیقات در دانشگاه بتواند به یک دستورالعمل تبدیل شود. علاقمندیم تا این محور را در راستای همکاری های خود پیگیری نماییم.

اردستانی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز در ادامه با ابراز خرسندی از دعوت به عمل آمده، به تشریح  تاریخچه ای از دانشکده محیط زیست پرداخت.
وی وجود رشته ها و بحث های متنوع فنی و مهندسی در این دانشکده و آزمایشگاه های مجهز را فرصت بسیار مناسبی برای توسعه همکاری ها با مرکز تحقیقات برشمرد و خواستار تقویت زمینه های مشترک همکاری شد.

وی در تشریح این محورها گفت: تبادل تجربیات میان اعضای هیات علمی، برگزاری دوره های آموزشی مشترک، انعقاد تفاهم نامه مشترک همکاری، بهره مندی از آزمایشگاه های دو مجموعه از جمله محورهایی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان می شود رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و هیات همراه در بازدیدی از مجموعه مرکز، از بخش های بتن، مصالح، آکوستیک و انرژی و نور بازدید به عمل آوردند.