شناسهٔ خبر: 69364 - سرویس جاده‌ای

قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اعلام کرد:

برنامه ایران برای خط تجاری 1000 میلیارد دلاری قفقاز با تکمیل دهکده لجستیک ماکو

قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نخستین میز ملی لجستیک ایران  گفت: منطقه آزاد  برای دستیابی جریان تجاری 1000 میلیارد دلاری منطقه قفقاز  در حال آماده‌سازی و احداث دهکده لجستیک ماکو است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  علیرضا نصیری، قائم مقام مدیرعامل سازمان مناطق آزاد ماکو در نخستین میز لجستیک ایران اظهار داشت: پروژه‌های لجستیکی  در  این منطقه طراحی و اجرا شده و بخش‌های دیگر در قالب دهکده لجستیک در دست اجراست. 

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار جزو بزرگترین مناطق آزاد دنیا محسوب می‌شود و از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت کالا به واسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه برخوردار است، افزود: منطقه آزاد ماکو از  شمال به جمهوری ترکیه از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خودمختار نخجوان متصل است که این موقعیت منطقه را به عنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه و اروپا به عنوان مهمترین شاخص تجارت جهانی مطرح نموده است.

نصیری در ادامه بیان داشت: منطقه آزاد ماکو علاوه بر هم مرزی با ترکیه و نخجوان همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز است و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب که رقیب کانال سوئز در خشکی مطرح و نقطه اتصال آسیا و اروپا است. 

وی گفت: منطقه آزاد ماکو نزدیکترین منطقه آزاد به بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه در مقایسه با سایر بخش‌های ایران است که امتیاز چشم‌گیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا محسوب می شود  که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه یکی از اقتصادی‌ترین گلوگاه‌ها در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است.

این مقام مسئول در منطقه آزاد ماکو با اشاره به مرز بازرگان به عنوان دروازه تجاری و بازرگانی اروپا نیز گفت: گستردگی روابط تجاری ایران با ترکیه و اروپا و حجم بالای تبادل کالا با کشورهای این قاره سبب گردید تا مرز بازرگان به عنوان فعالترین و پرترددترین مرز زمینی ایران شناخته شود.

نصیری تصریح کرد: چشم‌انداز و راهبردهای توسعه لجستیک و زنجیره تأمین منطقه آزاد ماکو را باید مزیت اصلی این منطقه دانست و یکی از کلید واژه‌های مهم چشم‌انداز منطقه آزاد ماکو تبدیل شدن به قطب لجستیک منطقه است.

وی با بیان اینکه هماهنگی، همکاری و یکپارچگی سه رکن اصلی لجستیک و زنجیره تأمین است، یادآور شد: امکان فراهم آوردن این سه رکن در مناطق آزاد به جهت قانون مناطق آزاد بیش از سایر مناطق کشور فراهم است. از طرفی منطقه آزاد ماکو می‌تواند به عنوان مسیر ترانزیتی کالاهای حمل شده بین کشورهای منطقه و همچنین هاب تجاری کشورهای اروپا و آسیا، عمل کند. 

نصیری با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو نقطه اتصال شرق جاده ابریشم به اروپا است، خاطرنشان کرد: درواقع گلوگاه مسیر قدیمی جاده ابریشم از همین منطقه آزاد ماکو عبور می‌کند. 

به گفته نصیری، در توسعه زیرساخت‌های لجستیکی در منطقه مانند جاده، ریل، مراکز ذخیره‌سازی در حمل حمل‌ونقل چند وجهی نکاتی که وجود دارد کلا منطقه ما در جریان تجاری 1000 میلیارد دلاری واقع شده است.  

این مقام مسئول در منطقه آزاد ماکو افزود: منطقه آزاد برنامه‌ریزی کرده که برای دستیابی به حتی درصد قلیلی از این 1000 میلیارد دلار، باید جریان تجاری از همین مسیر عبور کند که البته به زیرساخت‌های لجستیکی جدی نیاز دارد. دهکده لجستیک در همین راستا و برای کسب همین صحن در حال آماده‌سازی و اجرا است.