شناسهٔ خبر: 69374 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام خبر داد؛

پرداخت ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به بازسازی سیل ایلام / ۱۶۶۰۰ واحد تعمیری و احداثی ناشی از تخریب سیل در ۲۷ شهر و ۳۷۹ روستای ایلام شناسایی شدند

سیل ایلام حبیب الله محبی با اعلام اینکه کار واحدهای مسکونی سیل‌زده ایلام که باید درجاسازی شوند، تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد، گفت: تاکنون شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به واحدهای تعمیری، احداثی و معیشتی روستایی و شهری استان ایلام پرداخت شده است.

حبیب‌الله محبی مدیرکل بنیاد مسکن ایلام در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین روند بازسازی واحدهای مسکونی تحت مسئولیت بنیاد را در استان تشریح کرد و گفت: در مجموع ۱۶۶۳۸ واحد تعمیری، احداثی و معیشتی از سیل در استان شناسایی شدند که کلیه این واحدها در ۲۷ شهر و ۳۷۹ روستای استان پراکنده شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام ادامه داد: در مرحله اول ابلاغ اعتبار برای بازسازی واحدهای مسکونی، ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ۹۹۰ واحد احداثی، ۱۰۰۰ واحد معیشتی و ۳۰۰۰ واحد تعمیری پرداخت شده است.

وی همکاری بانک‌های عاملِ ملی، توسعه و تعاون، مسکن، رفاه، صادرات، سپه و تجارت را برای ارایه تسهیلات به متقاضیان سیل زده مثبت ارزیابی کرد و افزود: در دو هفته گذشته که مرحله اول تسهیلات پرداخت شده، ۲۰۰۰ واحد مسکونی سیل‌زده عقدقرارداد انجام داده‌اند.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد: پیش‌بینی این است که تا پایان ماه تمامی انعقاد قراردادها انجام شود. از سوی دیگر بنیادمسکن، متقاضیان خود را منتظر دریافت تسهیلات بانکی نگذاشته، بلکه از محل بلاعوضی که از ستاد به صورت تنخواه در اختیار ما قرار گرفته است کار تمامی واحدهای حداثی‌ و تعمیراتی‌ شروع شده‌ است.

محبی از کنترل همزمان پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی در زمان ارایه تسهیلات خبر داد و گفت: تاکنون شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض به واحدهای تعمیری، احداثی و معیشتی روستایی و شهری استان ایلام پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تعداد متقاضیان احداث، تعمیر و معیشتی معرفی شده به بانک‌های عامل استان تاکنون ۴۹۰۰ مورد است که برابر اعتبار مرحله اول، معرفی به بانک انجام و انعقاد قرارداد ۲۰۰۰ واحد با بانک‌های عامل انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام همچنین از جابه‌جایی چندین روستا در  دو منطقه چم شیر و ماژین خبر داد و افزود: آواربرداری از ۷۸۷ واحدمسکونی در شهرستان دره شهر بخش ماژین و شهرستان سیروان انجام شده است. تعداد ۹۹۰ واحد باقیمانده اند که تا احداث واحدهای مسکونی جدید در واحدهای سیل‌زده خود به صورت موقت اسکان دارند تا احداث واحدهای جدید آنها به اتمام برسد، به دلیل حساسیت موضوع، بنیاد در این مورد سختگیری نکرده است.

محبی توضیح داد: صدور پروانه، تهیه نقشه، پیاده کردن، نظارت و تمامی خدمات به واحدهای احداثی در حال انجام است، تاکنون برای ۵۳۴ مورد شهری و روستایی، پروانه ساخت صادر شده که نقشه و نظارت و سایر خدمات آنها رایگان است. پی‌کنی ۵۹۰ واحد احداثی، آرماتور بندی و فوندانسیون ۳۲۰ واحد، دیوارچینی حدود ۷۰ واحد و اجرای سقف ۲۰ واحد به اتمام رسیده است.

وی از اختصاص سیمان رایگان برای احداث و تعمیر واحدهای مسکونی سیل‌زده خبر داد و گفت: در بخش ماژین حدود ۵۰۰ کیلومتر حمل سیمان داریم که واحدها معرفی شده به صورت رایگان، سیمان را از انبارهای بنیاد مسکن تحویل می‌گیرند. تاکنون ۱۷۸۰۰ کیلو سیمان از کارخانه سیمان به مناطق سیل‌زده منتقل شده و به صورت رایگان به متقاضیان تحویل شده است.

محبی گفت: کار واحدهای تعمیراتی تا مردادماه و واحدهای احداثی درجاسازی تا پایان سال‌جاری به پایان می‌رسد. اما در خصوص واحدهای مسکونی که نیاز است درجاسازی شوند، به زمان بیش‌تری نیاز دارد که تعیین زمین، مطالعات ژئوتکنیک و آزمایش خاک آنها در دست انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام ادامه داد: مطالعات خاک، ژئوتکنیک و زمین روستای چم شیر در حوضه آبگیر سد سیمره انجام شده است، همچنین در منطقه ماژین و دره شهر به دلیل آنکه برخی از واحدهای مسکونی در حریم و مسیر رودخانه کرخه قرار داشتند باید جابه‌جا شوند که کارهای آنها نیز در حال انجام است.

وی علت زمانبر بودن جابه‌جایی‌ها را مشکلات تملک زمین الحاق به محدوده طرح هادی و مطالعات زمین‌شناسی دانست.