شناسهٔ خبر: 69384 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد:

هندوستان می‌تواند از بندر چابهار برای اتصال به آسیای میانه با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان بهره گیرد / رشد ۳۴۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر چابهار / تثبیت و رشد جایگاه بندر چابهار در چهارراه ترانزیت منطقه‌ای

بهروز آقایی بهروز آقایی گفت: کشور هند می‌تواند از چابهار به‌عنوان دروازه اتصال این کشور به آسیای میانه بهره ببرد و با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان کالاهای موردنیاز خود ازجمله مواد معدنی را در اختیار داشته باشد.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص سفر سفیر هند در ایران به بندر چابهار و جلسات انجام‌شده اظهار کرد: بندر چابهار با توجه به موقعیت ممتازی که در منطقه دارد به یک بندر بدون محدودیت تبدیل‌شده است،‌از این رو بندر چابهار می‌تواند بدون هیچ محدودیتی تمام نیازهای کشور هندوستان را تأمین کند.

وی ادامه داد: در سفری که آقای دارمندرا به چابهار داشتند بر اهمیت چابهار با توجه به واقع‌شدن این بندر در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل‌ونقل دریایی تأکید شد و کشورهای هندوستان، افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و همچنین CIS از امتیازات ویژه بندر چابهار آگاه بوده و سرمایه‌گذاران و حضور صاحبان کالا را در این بندر توجیه‌پذیر می‌کند.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه بندر چابهار می‌تواند در خصوص انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی نظیر CNG و LNG به‌جز هند نیاز کشورهای جنوب شرق آسیا را نیز تأمین کند، تصریح کرد: کشور هند می‌تواند از چابهار به‌عنوان دروازه اتصال این کشور به آسیای میانه بهره ببرد و با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان کالاهای موردنیاز خود ازجمله مواد معدنی را در اختیار داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از امتیازات بندر چابهار که اهمیت آن را برای کشورهایی ازجمله هند، افغانستان و آسیای میانه و حتی CIS دوچندان کرده است نداشتن هیچ محدودیتی در پذیرش سایز کشتی و تخلیه و بارگیری انواع کالا است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه در خصوص توسعه عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار اقدامات مناسبی انجام‌  شده، گفت: بخشی از این اقدامات در بندر چابهار تخفیف‌ها و تسهیلاتی است که در این بندر در نظر گرفته‌شد. تخفیف‌ها به‌جز صاحبان کالا در خصوص خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود. همین امر سبب شد تا شاهد بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان حجم قرارداد در ۱۸ ماه گذشته از سوی سرمایه‌گذاران خارجی باشیم.

بهروز آقایی در ادامه با اعلام بارگیری محموله کود شیمیایی ترانزیتی از ترکمنستان به مقصد هندوستان گفت: ارسال محموله‌های ترانزیتی از بندر چابهار به سایر بنادر جهان می‌تواند به تقویت همکاری‌های دو و چندجانبه بین ایران و سایر کشورهای منطقه بیفزاید.

وی ادامه داد: بندر چابهار می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده، نسبت به توسعه حمل‌ونقل و کریدورهای ترانزیتی، دسترسی مؤثر کشورهای CIS به بازارهای جهانی را از طریق کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیرها فراهم کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و سیستان و بلوچستان تأکید کرد: رشد ٣٤٤ درصدی آمار کالاهای ترانزیت شده از طریق بندر شهید کلانتری چابهار در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز نشان می‌دهد این بندر جایگاه خود را در چهارراه ترانزیت منطقه‌ای به دست آورده و با سرعت در حال افزایش است.

آقایی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو CIS دارای معادن عظیم زغال‌سنگ، مس، نیکل، سرب، آلومینیوم، روی، منگنز، طلا، نقره و آهن و همچنین محصولات کشاورزی تولیدی در این منطقه شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی (سویا، تخم پنبه‌دانه، دانه آفتابگردان)، میوه و سبزیجات هستند که جهت ورود به بازارهای جهانی می‌توانند از پتانسیل‌های بندر شهید بهشتی و کلانتری چابهار استفاده نمایند