شناسهٔ خبر: 69418 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خبر داد؛

بیش از سه میلیون واحد روستایی سنددار شدند

مسکن روستایی محمدرضا شاملو گفت: سه میلیون و ۴۹۰ هزار سند روستایی تاکنون در کشور صادر و به روستاییان تحویل داده شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو در حاشیه جشن واگذاری سند روستای سرشکه لاهیجان، اظهار کرد: در کشور سه میلیون و ۴۹۰ هزار واحد روستایی و واحدهای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر طی سال‌های اخیر سنددار شدند و برای سال جاری هم حداقل صدور ۱۲۰ هزار سند برای املاک این مناطق پیش بینی شده که امیدواریم بطور کامل به این هدف برسیم.

وی خاطرنشان کرد: پنج میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روستایی داریم که با اراضی داخل روستاها در مجموع آمار واحدهای روستایی کشور به شش میلیون واحد می رسند و بیش از ۴۰ درصد روستاها فاقد سند هستند.

وی درباره علت نداشتن سند واحدهای روستایی افزود: در سال‌های اخیر توسط بنیاد مسکن این فضا ایجاد شد که سرمایه‌های روستاها با صدور سند در چرخه اقتصادی و تعاملات اجتماعی بکار گرفته شوند و ملک آنها ارزش قانونی پیدا کند و در حال حاضر سند روستایی توسط بانک مرکزی پذیرفته می‌شود ولی در گذشته چون ملک در روستا ارزش نداشت، برای دریافت سند اقدام نمی‌کردند.

به گفته معاون عمران بنیاد مسکن، در کل کشور ۳۸ هزار روستا دارای طرح هادی هستند و در یک دوره ۱۰ ساله در هر سال بطور متوسط طرح سه هزار و ۸۰۰ روستا بازنگری می‌شود و هشت هزار و ۵۰۰ روستا در کشور وجود دارد که نیازمند بازنگری در طرح‌های هادی هستند.

به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که با مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری هستیم، یافتن راه حلی است که این مشکل حل شود و یکی از راه‌ها، الحاق محدوده‌های روستایی است که در این محدوده‌ها ساخت و ساز انجام شده و مشکلی وجود ندارد و باید با همکاری شوراها و دهیاری‌ها نسبت به حل این مشکل اقدام شود.

وی به آسفالت روستایی اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سطحی بیش از ۶۵ میلیون مترمکعب آسفالت در مناطق روستایی توسط بنیاد مسکن انجام شده و امسال نیز منابع مالی بسیار خوبی در این زمینه داریم که به دهیاران روستاها برای تهیه قیر و سرعت آسفالت کمک خواهد شد.

به گفته شاملو، در استان گیلان حدود یکصد و ۴۵ هزار سند روستایی صادر شده و لاهیجان در حالیکه هشت درصد جمعیت استان را دارد ولی اسنادی که برای آن صادر شده ۱۱ درصد بوده که حاصل کار جمعی است.

وی همچنین به لزوم توجه به گردشگری روستایی اشاره کرد و از آمادگی بنیاد مسکن برای پرداخت تسهیلات بوم گردی خبر داد.