شناسهٔ خبر: 69437 - سرویس هوایی

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آمار پروازهای خردادماه

افزایش نشست و برخاست پروازها نسبت به ماه گذشته / انجام بیش از ۳۴ هزار نشست و برخاست در خردادماه

هواپیما هما در خردادماه سال ۱۳۹۸ جابه‌جایی بیش از چهار میلیون مسافر و انجام بیش از ۳۴ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره عملکرد خرداد‌ماه این شرکت نشان می‌دهد در خرداد ماه سال جاری در مجموع ۳۴ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۹۴۱ مسافر و ۴۰ میلیون و ۴۴ هزار و ۸۴۴ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند. آمار نشست و برخاست هواپیما نسبت به مدت مشابه در سال گذسته ۵ درصد کاهش و باقی آمار ثابت مانده است. همچنین این آمار نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۲، ۲ و ۴ درصد رشد داشته است.

در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۱۰ هزار و ۱۱۵ نشست و برخاست انجام و یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۲۸۹ نفر جابه‌جا شده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۵ و ۱ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۲ و ۴ درصد کاهش داشته است. فرودگاه مهرآباد با این تعداد پرواز ۲۹.۴۰ درصد کل نشست و برخاست های کشور و ۲۸.۵۸ درصد از جابجایی مسافران در سطح کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول فرودگاه‌های پرتردد کشور ایستاده است.

رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور در خرداد ماه متعلق به فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۵ هزار و ۱۱۷  نشست و برخاست و ۷۵۳ هزار و ۸۶۱ مسافر و امام خمینی (ره) با ۳ هزار و ۵۲۳ پرواز و ۵۶۵ هزار و ۳۶۳ مسافر است که به ترتیب ۱۴.۸۸ درصد و ۱۰.۲۴ درصد از کل نشست و برخاست ها در این فرودگاه‌ها انجام شده و به ترتیب ۱۸.۰۷ درصد و  ۱۳.۵۵ درصد از مسافران در این فرودگاه ها جابجا شده اند. فرودگاه‌های شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، تبریز، بندر عباس و آبادان نیز در رتبه‌های چهار تا ۱۰ پر تردد ترین فرودگاه‌های کشور قرار دارند.

در خرداد‌ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتيب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خمينی(ره) شیراز، کيش، اهواز، اصفهان، تبریز و بندرعباس انجام شده است. همچنین ۸۴.۵ درصد کل پروازها داخلی، ۱۲.۷ درصد خارجی و ۲.۸ درصد به مقصد عتبات بوده‌اند.

بیش از ۲۹ هزار نشست و برخاست داخلی

در خرداد‌ماه ۱۳۹۸ مجموعا ۲۹ هزار و ۷۹ نشست و برخاست داخلی در کشور انجام شده که ۳ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۴۱۷ نفر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. آمار نشست و برخاست داخلی هواپیماها نسبت به مدت مشابه در سال گذسته ۵ درصد کاهش و باقی آمار ثابت مانده است. همچنین این آمار نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۱، ۰ و ۴ درصد رشد داشته است.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه در رتبه اول پروازهای داخلی کشور نیز قرار دارد و در مجموع ۳۴.۷۸ درصد از پروازهای داخلی در این فرودگاه انجام شده و ۳۵.۱۵ درصد مسافران داخلی از طریق این فرودگاه جابجا شده اند.

بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه‌ شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۴ هزار و ۲۲۷ نشست و برخاست در رتبه دوم و فرودگاه شیراز با ۲ هزار و ۲۷۴ نشست و برخاست در رتبه سوم فرودگاه‌های پر رفت و آمد کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۴.۵۴ و ۷.۸۲ درصد کل پروازهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین فرودگاه مشهد با جابجایی ۶۲۵ هزار و ۸۹۳ مسافر و فرودگاه کیش با جابجایی ۲۲۸ هزار و ۷۸۸ مسافر در رتبه های دوم و سوم فرودگاه‌های پر تردد قرار گرفته‌اند.

در خرداد‌ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتيب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کيش، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز و آبادان انجام شده است.

جابه‌جایی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر مسافر خارجی

در خرداد‌ماه ۱۳۹۸، ۵ هزار و ۳۲۱ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه‌های کشور انجام شده و  ۷۷۹ هزار و ۵۲۴ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۹ و ۰ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۸ و ۹ درصد افزایش داشته است.

در این ماه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان فرودگاهی که تنها پروازهای خارجی انجام می‌دهد، در مقام نخست فرودگاه‌های پر تردد خارجی کشور قرار دارد و ۶۵.۴۶ درصد از پروازهای خارجی از این فرودگاه انجام شده است. سهم این فرودگاه از جابجایی مسافران خارجی نیز ۷۲.۳۳ درصد بوده است.

بعد از فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه‌های مشهد با ۸۹۰ نشست و برخاست و ۱۲۷ هزار و ۹۶۸ مسافر خارجی و شیراز با ۳۱۰ نشست و برخاست و ۳۰ هزار و ۱۴۳مسافر خارجی در رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۵.۱۷ و ۵.۷۷ درصد نشست و برخاست های خارجی و ۱۶.۴۲ و ۳.۸۷ درصد از نقل و انتقال مسافران خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

در خرداد ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای بين المللی به ترتيب در ۲ فرودگاه امام خمينی(ره) تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام پذیرفته است. همچنین فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، تبریز، لارستان، قشم، کیش، بندرعباس، ارومیه، اهواز، کرمان و گرگان دیگر فرودگاه‌هایی بودند که در آن‌ها پرواز خارجی صورت گرفته است.

کاهش پروازهای عبوری

با بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌توان مشاهده کرد که در خرداد ماه سال جاری پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی (ره) تهران  با متوسط ۱۶۰ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه ایرانشهر با متوسط ۱۷ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در خرداد‌ماه سال جاری، ۲۴ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکتهای هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و در همین مدت متوسط زمان تأخیر ۸۸ دقیقه است.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که در خرداد ماه ۱۳۹۷ در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها در ساعت ۶ و در روزهای هفته، اوج پروازها در روز شنبه بوده است. همچنین در پروازهای عبوری از فراز کشور در آبان‌ماه سال جاری حدود ۷ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته کاهش دیده می‌شود.

گفتنی است فرودگاه طبس با ۱۰ نشست و برخاست و انتقال ۴۳۲ مسافر، کم ترددترین فرودگاه کشور در خرداد ماه سال جاری بوده است.