شناسهٔ خبر: 69711 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

سازمان هواشناسی باید در تراز سازمان‌های مرجع بین‌المللی قرار گیرد

محمد اسلامی محمد اسلامی در پنجاه و چهارمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور ضمن قدردانی از تلاش‌های این سازمان گفت: سازمان هواشناسی باید در تراز سازمان‌های مرجع بین المللی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از پنجاه و چهارمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور با تبریک دهه کرامات و میلاد مبارک حضرت رضا(ع) و قدردانی از تلاش‌های مضاعف کارشناسان و مسئولان سازمان هواشناسی گفت: امروز در کشور از ظرفیت و ثروتی به اسم سازمان هواشناسی برخورداریم؛ داشتن سازمان هواشناسی توسعه‌ای علمی و پژوهشی مانند هواشناسی از الزامات توسعه است و امروز بر ما فرض است مطابق رویکردهای ملی و باورهای دینی به توسعه پایدار بیاندیشیم و تلاش ما در راستای حفظ .محیط‌زیست و بقای منابع سرزمینی نیازمند توسعه پایدار است

دوام و قوام زندگی و توسعه مرهون نگاه بلندمدت است

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر دنبال کردن توسعه پایدار در همه ابعاد و به‌صورت برنامه‌محور افزود: در برنامه‌ریزی، باید بر داشتن معیارهایی که به بالندگی و سرمایه‌گذاری در راستای بهره‌وری حداکثری بیانجامد، اهتمام ویژه داشته باشیم. بنابراین باید مؤلفه‌های خود را گسترش دهیم و بدانیم که دوام و قوام زندگی و توسعه، مرهون نگاه بلندمدت است.

وی گفت: روند تغییر اقلیم برای ما پیام دارد و پیام آن این است که بتوانیم در راستای برنامه‌ریزی توسعه، ملاحظات لازم را انجام دهیم؛ اکنون نمی‌توان به‌صورت مطالعه و پیش‌بینی‌نشده در این راستا گام برداشت و باید برنامه‌ریزی‌های توسعه را شتاب داد درحالی‌که دنیا با ابزارهای پیشرفته و برنامه‌ریزی سنگینی در این راستا قدم برمی‌دارد.

باید جزو کشورهای سرآمد و نقش‌آفرین در حوزه هواشناسی باشیم

اسلامی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های انسانی، علمی و پژوهشی ارزشمندی که در کشور داریم باید جزو کشورهای سرآمد و نقش‌آفرین در حوزه هواشناسی و اثرگذار در محدوده جهانی باشیم. نوع فعالیت و موضوع مأموریت سازمان هواشناسی انسان‌محور است و ما از انسان‌های شایسته و استعدادهای فراوانی در این سازمان برخورداریم؛ اگرچه در دوره‌ای این سازمان با رکود مواجه شده یا مورد کم‌توجهی قرارگرفته اما امروز توجه به این سازمان در صدر توجه دولت است؛ ما در وزارت راه و شهرسازی اهتمام ویژه‌ای در این حوزه داریم و امیدواریم با برنامه‌ای که برای ریزش و رویش طبیعی در سازمان وجود دارد و با خارج شدن افراد به دنبال فرارسیدن سن بازنشستگی، بتوانیم این سازمان را در مسیری قرار دهیم که نشاط سازمانی و شکوفایی فردی و سازمانی را شاهد باشیم و سازمان را در ترازبالا و قابل‌رقابت جهانی قرار دهیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته برای عضویت مجدد ایران در شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی گفت: این عضویت کمک می‌کند که از طریق ورود به عرصه‌هایی که حق قانونی ما بوده است بتوانیم تأثیرات متقابلی برای روند توسعه‌ای که باید در این سازمان ایجاد شود داشته باشیم.

ضرورت توأمان شدن پژوهش و توسعه با خلاقیت و نوآوری نکته مهم دیگری بود که وزیر راه و شهرسازی در این نشست به آن اشاره و اظهار کرد: باید به جریان بخشی به نوآوری در حوزه‌های فنّاورانه در فرآیند توجه اساسی داشته باشیم و خالق ایده‌ها و فرصت‌ها و نوآوری‌هایی باشیم که در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بتوانیم سهم در بازار جهانی داشته باشیم.

خلق فرصت‌ برای جوانان ایرانی یک تکلیف فراگیر و سراسری است

وی گفت: خود باروری و توجه به ظرفیت‌های داخلی را باید نصب العین قرار دهیم و از ظرفیت نیروهای ارزشمند علمی و جوانان خلاق خودمان استفاده کنیم و اگر کسی دغدغه فرار مغزها از کشور را دارد باید حواسش باشد که در هر مقام و پستی که قرار دارد خلق این فرصت‌ها برای جوانان ایرانی یک تکلیف فراگیر و سراسری است. بنابراین در فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد باید به ظرفیت‌های داخلی و جوانان خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کنیم که خوشبختانه هم در دولت موردحمایت است و هم صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت‌های خوبی دارد و ما نیز می‌توانیم از طریق این صندوق برای توسعه سازمان هواشناسی استفاده کنیم و این سازمان می‌تواند با جذب سرمایه از صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تجهیز و نوسازی سازمان در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام می‌دهد نقش خود را قوی‌تر ایفا کند و سازمان را سریع‌تر به ترازهای بالا و مورد هدف برساند.

باید باقدرت تحلیل، آنالیز و دیدبانی بتوانیم پیش‌بینی‌های خود را به حداکثر دقت و کارآمدی برسانیم

وی ارتقا قابلیت‌ها و قدرت دیدبانی را از دیگر نکاتی دانست که سازمان هواشناسی باید در کنار پژوهش و نوآوری بدان توجه کند و ادامه داد: ما باید باقدرت تحلیل و آنالیز و دیدبانی بتوانیم پیش‌بینی‌های خود را به حداکثر دقت و کارآمدی برسانیم و بتوانیم دوره بلندتری پیش‌بینی کنیم و این اقدام میسر است و برای ایجاد یک جریان پایدار و قابل‌اعتماد در این خصوص تأکید مؤکد دارم و از مسئولان این سازمان و مدیران کل‌ استانی می‌خواهم که به این مهم توجه کنند.

اسلامی خطاب به مدیران کل استانی سازمان هواشناسی توصیه کرد، به پرسنل درون ادارات خود توجه کنند و به این افراد اجازه رشد و کار و تلاش داده شود تا نیروهای نخبه و جوان در هر استانی فرصت‌های سازمان را گسترش دهند. گسترش فرصت‌های استانی می‌تواند این زنجیره به‌هم‌پیوسته را در قالب یک منظومه فعال در خدمت مأموریت سازمانی قرار دهد و از وجود این افراد برای دیدبانی دقیق‌تر و گسترده‌تر بهره گرفته شود.

موتور پیشرفت هواشناسی باید از معدل پیشرفت کشور بالاتر باشد

وی گفت: سازمان هواشناسی کشور باید به مرجعی در این حوزه در منطقه و در سطح بین‌المللی تبدیل شود. مرجعیت زمانی اتفاق می‌افتد که ما اعتبار داشته باشیم و اطلاعاتی که منتشر می‌کنیم اطلاعات قابل‌اعتماد باشد. مراقب باشیم کسی امروز آدرس اشتباه به ما ندهد. انقلاب اسلامی امروز به یک قدرت تبدیل‌شده و جمهوری اسلامی یک قدرت است. دعوای تحریم دعوای سیاسی نیست. بلکه دعوای این است که گروه قدرت زمانی در اختیار چند نفر بوده است درحالی‌که این گروه امروز گروه بازتری است و فقط شامل کسانی نیست که از حق وتو برخوردارند. ملت‌ها و کشورها رشد کرده‌اند و جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است که تعیین‌کننده است و کسی نمی‌تواند بر کشور تکلیفی وضع کند بلکه تکالیف کشور را ملت خودمان وضع می‌کند و سیاست‌هایش را خودمان تعیین می‌کنیم و در جهت پیشبرد اهداف ملی با کسی رودربایستی ندارد و کار خود را انجام می‌دهد. بنابراین  موتور پیشرفت موتور پرقدرتی است و موتور پیشرفت هواشناسی باید از معدل پیشرفت کشور بالاتر باشد.

وزیر راه و شهرسازی استفاده از امکانات درونی سازمانی را از الزامات مدیریتی خواند و در ادامه تأکید کرد: ادبیات اطلاع‌رسانی در حوزه هواشناسی باید کاملاً مشخص باشد و ادبیات هر حوزه با یکدیگر فرق کند و از انشا نامفهوم و گنگ در این حوزه پرهیز کنیم تا مورد فهم متخصصان و کاردانان خاص قرار گیرد و فهم آن نیز برای عموم راحت باشد.

وی بابیان اینکه رئیس سازمان هواشناسی به قول خود در راه‌اندازی اپلیکیشن سازمان هواشناسی در موعد مقرر عمل کرد گفت: کارشناسان این سازمان و رسانه‌ها باید این اپلیکیشن را به‌خوبی به مردم معرفی کنند تا مورداستفاده جامعه قرار گیرد.

باید سامانه‌های هشدار سیل را در نقاط مختلف کشور توسعه دهیم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با قدردانی از ادارات هواشناسی استان‌ها در جریان سیل فروردین‌ماه گفت: باید سامانه‌های هشدار سیل را در نقاط مختلف کشور توسعه دهیم به‌گونه‌ای که هشدارهای سریع هواشناسی بتواند به سازمان‌های بحران در روند پیشگیری و مدیریت حوادث کمک کند. همچنین امروز باید تمام سرویس‌های اطلاع‌رسانی خود را برای جامعه خاص و عام و در جهت رشد و تأثیرگذاری حداکثری توسعه دهیم و بهسازی و نوسازی سازمان هواشناسی به یک سازمان تأثیرگذار و ماندگار در این مقطع از تاریخ کشور تبدیل کند و سازمان هواشناسی در تراز سازمان‌های مرجع این حوزه در دنیا قرار گیرد.