شناسهٔ خبر: 69764 - سرویس استان‌ها

تعرض سازماندهی شده به نخلستان‌های جنوب استان فارس

نخلستان ۷۳ هکتار از باغات نخل شهرستان گراش در ۱۲ سال اخیر تخریب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان , مدیریت شهرسازی و معماری این اداره کل عنوان داشت : حسب فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ که بیان داشته اند " مسوولان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهرها شوند." لازم است تمامی مسوولین عنایت ویژه ای به این مهم داشته باشند.

سلمان مهرابی در این خصوص افزود : نخل به عنوان درخت بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی جنوب کشور، از سرمایه های طبیعی و ارزشمند زیست محیطی این مناطق به شمار می آید و نسل های گذشته اهتمام ویژه ای به کاشت، پرورش و حفاظت از این گونه ارزشمند داشته اند.

مهرابی در خصوص اهمیت حفظ درختان نخل افزود:  درختی که جایگاه آن در زمان های نه چندان دور در میان عامه و مردم جنوب فراتر از یک درخت صرف بود و شاید واحد شمارش "  نفر " برای این درخت خود گویای اهمیت آن باشد و مردم این مناطق به شایستگی آن را ارج می نهادند. با تحقیقات موردی که در سال ۹۷ توسط حوزه مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان بر روی نخلستان های گراش انجام گردید، متاسفانه نتایج گویای نابودی پهنه های وسیعی از این نخلستان ها بوده است. ۷۳ هکتار از باغات نخل طی ۱۲ سال اخیر از بین برده شده است. اگر به ازای هر ۱۶ مترمربع یک نفر نخل در نظر گرفته شود، رقمی بیش از ۴۵ هزار نفر نخل نابود شده است.

مدیریت معماری و شهرسازی اداره کل راه وشهرسازی لارستان ادامه داد : شهرهای دیگر نیز از این امر مستثنا نبوده است. دهها هکتار از نخلستان های واقع در محدوده و حریم شهرهای حوزه استحفاظی این اداره کل طی چند سال اخیر به روش های مختلف و انگیزه های ناصواب مورد هجمه قرار گرفته و نابود شده است . وی در خصوص برخوردهای قانونی با متخلفات نیز افزود : علی رغم تهیه گزارشات متعدد و اطلاع رسانی به انحاء مختلف مبنی بر غیرقانونی بودن قطع اشجار و از جمله درختان نخل، متاسفانه این رویه هنوز ادامه دارد. بررسی صورت گرفته در خصوص انجام این تخلفات در سال های اخیر حکایت از روندی سازماندهی شده دارد. طبق اخبار واصله متاسفانه برخی از افراد ذی نفوذ با حمایت پشت پرده از این تخلفات، باعث گسترش و فراگیری دامنه این تعرضات گردیده اند.

سلمان مهرابی در خصوص نقش مسئولان شهری اظهارداشت : با توجه به مسوولیت خطیر مدیران شهری در ارتباط با حفظ و گسترش فضای سبز شهری، بدیهی است هر گونه تخلف را می بایست مورد پیگرد قانونی قرار دهند و نحوه برخورد با متخلفین و تکلیف سازمان ها و نهادها در این خصوص در قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغات ( اصلاحیه ها و آیین نامه های اجرایی ) به صراحت بیان شده است. لذا قطع درختان با هدف تغییر کاربری راهی است ناصواب و قطعاً در کمیسیون های مربوطه با این موضوع مخالفت خواهد شد.