شناسهٔ خبر: 69845 - سرویس مسکن و شهرسازی

دیدار رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دیدار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیداری مشترک، با طرح موضوع هوشمندسازی در حوزه ساختمان و حمل و نقل، به تبیین محورهای مشترک همکاری پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات در این دیدار محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع هوشمندسازی بویژه در حوزه حمل و نقل، تهیه نقشه‌ راه هدفمند را از نکات حائز اهمیت در جهت دستیابی سریع‌تر به اهداف مورد نظر عنوان کرد.
شکرچی‌زاده رئیس، در این جلسه ضمن معرفی اجمالی مرکز تحقیقات و مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها، گفت: ما با نسل جدیدی از موضوعات تحقیقات و فناوری روبرو هستیم. شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و موضوعات هوشمندسازی، همگی موضوعات جدیدی است که در عرصه تحقیقات و فناوری طرح و در حال توسعه است.
وی ادامه داد: ما فضایی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز ایجاد کرده‌ایم که با همکاری معاونت ریاست جمهوری به دنبال تکمیل آن هستیم تا حضور و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان را داشته باشیم. این موضوع جزو برنامه‌های مرکز تحقیقات است و البته نیازمند صرف زمان زیادی است.
شکرچی‌زاده افزود: قطعا بخش‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند مثل سامانه‌های حمل و نقل و هوشمندسازی یا موضوعات استارتاپی مرتبط با حمل و نقل می‌توانند در این مجموعه قرار بگیرند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مجموعه مرکز تحقیقات و معاونت فناوری ریاست جمهوری می‌توانند اقدامات و همکاری‌های مشترک بسیاری را آغاز نمایند که علاقمندیم اگر موضوعات خاصی مدنظر آن مجموعه باشد را به عنوان همکاری‌های مشترک در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد: محصول کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات می تواند تبدیل به دستورالعمل شود که یک ظرفیت بسیار مهم به شمار می‌رود و این موضوع می‌تواند در همکاری‌های فی‌مابین تاثیرگذار باشد. همچنین در حال حاضر، آزمایشگاه مرجع نیز یکی از ضرورت‌های کشور است و ما در بسیاری از آزمایشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه مرجع حضور داریم. همچنین توسعه برخی از آزمایشگاه‌ها را در دستور کار داریم تا تحولی در این حوزه ایجاد شود.
منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از جلسه ظهر امروز گفت: حمل و نقل هوشمند به سرعت جلو می‌رود و اگر ما در این بخش ممیزی نداشته باشیم، مجموعه ناهمگونی را خواهیم داشت. تجربه نشان داده رگولاتوری و یکپارچه‌سازی سیستم یک بحث بسیار مهم در کشور است که همچنان اتفاق نیفتاده است و ضرورت دارد که به آن پرداخته شود.
وی افزود: می‌توانیم با نشکیل کمیته‌های مشترک تمام بازیگران این عرصه را وارد نماییم تا با همکاری هم، نقشه راه جامعی را برای فعالیت ها و سیاستگزاری‌ها ایجاد نماییم.
منطقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: هوشمندسازی و بحث آزمایشگاهی بحث بسیار گسترده‌‌ای است و بهتر است آزمایشگاه به صورت شبکه‌ای دیده شود تا در نتیجه آن سرعت کارها نیز بالاتر برود. همچنین باید تلاش کنیم تا در حوزه هوشمندسازی، با هدفگذاری مناسب، کاهش تلفات جاده‌ای را شاهد باشیم. در کنار اینها می‌توانیم بهینه‌سازی سیستم‌های موجود و اثربخشی بیشتر را نیز در دستور کار قرار دهیم. 
پیش از این جلسه، منطقی و هیات همراه از بخش‌های تاسیسات، انرژی، آتش و ژئوتکنیک بازدید کرد