شناسهٔ خبر: 69970 - سرویس هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد

افزایش پوشش راداری تا سطح باند فرودگاه‌ها با افتتاح رادار کوشک بزم / رادار کوشک‌بزم از جمله خریدهای موفق برجام است

 افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری فرودگاه‌های کشور مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تکنولوژی بالای رادار ترمینال هوایی تهران گفت: با استفاده از این رادار امکان تامین پوشش راداری تا سطح باند فرودگاه ها فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری (EOC) در این شرکت، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افتخار دارد که از دو پروژه مهم شرکت در حوزه ایمنی رونمایی کند.

امیرمکری اولین پروژه را افتتاح رادار ترمینال هوایی تهران در پایگاه راداری کوشک بزم دانست و افزود: با نصب سامانه راداری در مناطق صعب العبور و مرتفع کوشک بزم، از امروز پوشش مراقبتی پروازهای عبوری و پروازهایی که در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست دارند در TMA  مهرآباد به صورت کامل انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پوشش این سامانه راداری برای مسیرهای هوایی در شعاع ۴۰۰ کیلومتر است و برای ارائه سرویس تقرب در فرودگاه‌های مهرآباد و حضرت امام در فاصله حدود ۶۰ تا ۷۰ مایلی خواهد بود. این پوشش تا سطح باند فرودگاه‌ها ادانه دارد و به این وسیله می‌توانیم هواپیماهایی راکه در فرودگاه‌ها نشست و برخاست می‌کنند، تحت نظارت خود داشته باشیم.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به به روز بودن رادار کوشک بزم گفت: راداری که امروز به بهره‌برداری رسید، جایگزین دو راداری است که طی ۲۰ سال گذشته در دو منطقه در فرودگاه مهرآباد و ایستگاه کوشک بزم نصب شده بوده و با توجه به قدمت این تجهیزات لازم بود به روز رسانی و نوسازی شود. خوشبختانه امروز راداری با سطح بالای تکنولوژی در این ایستگاه نصب شد و به بهره‌برداری رسید.

امیرمکری به نصب رادار ترمینال هوایی تهران توسط متخصصان بومی اشاره کرد و افزود: نکته مهم در این پروژه بخش نصب و راه‌اندازی بود. با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای تردد اتباع خارجی به کشور، نصب تجهیزات بلاتکلیف مانده بود که خوشبختانه با همت و تلاش همکاران من در بخش‌های عملیات هوانوردی و اداره کل ارتباطات و ناوبری  این رادار نصب شد و به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: همچنین برای عملیاتی شدن این رادار نیاز به عملیات وارسی پرواز بود. مرکزی وارسی شرکت فرودگاه‌ها موفق شد برای اولین بار در کشور عملیات فلایت چک را بر روی رادار انجام دهد. امروز این رادار به دست مقام عالی وزارت رسید و اکنون اطلاعات آن در مرکز کنترل فضای کشور، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه حضرت امام استفاده می‌شود.

امیرمکری این رادار را یکی از خریدهای موفق پس از برجام توصیف کرد و گفت: این سیستم بعد از برجام خریداری شده بود و خوشبختانه همکاران ما توانستند به موقع آن را به داخل کشور منتقل کنند. جدای از این سیتم راداری که از خارج وارد شده، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها برای استفاده از توان داخلی برنامه‌ریزی کرده است. با توجه به نیاز شرکت به تامین رادار،  با مراکز تحقیقاتی قراردادی برای ساخت رادار منعقد شده که آن نیز در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران سپس به افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری در این شرکت اشاره کرد و گفت: این مرکز در دو بخش مورد استفاده خواهد بود. مهمترین بخش پایش ایمنی است که یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین موضوع‌ها در هوانوردی دنیاست.

وی ادامه داد: انشاالله با فعالیت این مرکز در حوزه پالایش ایمنی و نظارت بر ایمنی فرودگاهی کشور، تلاش بر این است که سوانح و حوادث را در فرودگاه‌های کشور با یک نگاه پیشگیرانه به حداقل برسانیم.

امیر مکری به زیرساخت‌های موجود در مرکز عملیات ایمنی و اضطراری اشاره کرد و گفت: استفاده دیگری که می‌توان از این مرکز داشت، مدیریت شرایط بحرانی است. با توجه به انتقال اطلاعات و اتصال فرودگاه‌های کشور به این مرکز، اگر در سطح فرودگاه‌های کشور حادثه‌ای رخ دهد، با تشکیل ستاد بحران امکان نظارت و مدیریت موضوعات و بحران‌ها در این مرکز وجود دارد.

وی ادامه داد: این مرکز توان مدیریت بحران در حوادث طبیعی و غیرطبیعی را دارد و تلاش بر این است که با استفاده از امکانات این مرکز، خسارات در شرایط بحرانی به حداقل برسد.