شناسهٔ خبر: 70117 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

ضرورت شناسایی حریم گسل‌های زاگرس در خوزستان و ممانعت از ساخت و ساز در حریم گسل‌ها/نصب دستگاه شتاب‌نگار در مسجد سلیمان

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده با اعلام اینکه دستگاه‌های شتاب‌نگار در مسجد سلیمان نصب شده است از فرسودگی ۲۳ درصدی بافت شهری مسجد سلیمان خبر داد و گفت: شناسایی حریم گسل زاگرس در استان خوزستان ضرورت دارد که هرچه سریعتر انجام شود و بعد از شناسایی باید تمهیداتی اندیشید تا از ساخت و ساز در حریم گسل ها ممانعت به عمل آید.

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که مسجد سلیمان به‌رغم تاثیری که بر توسعه کشور از منظر ثروت نفت گذاشته خود منطقه‌ای فقیر به شمار می‌رود، خواستار توجه بیش‌تر مسئولان به این منطقه شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۷ تیرماه ۹۸ در مسجد سلیمان که با شتاب ۲۴ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه ثبت شد به‌رغم آنکه یک دهم شتابی بوده که برای خسارت بر واحدهای مسکونی در آن منطقه اعلام شده است متاسفانه به دلیل فرسودگی شهر تخریب‌های فراوانی از خود به جای گذاشت.

شکرچی‌زاده ادامه داد: شهر مسجد سلیمان حدود سه هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰۰ هکتار آن بافت فرسوده است و این نشان می‌دهد که شهر، شهر فرسوده ای است و باید توجه بیش‌تری نسبت به این منطقه شود.

وی همچنین با اعلام این مطلب که شهر مسجدسلیمان فاقد طرح جامع به‌روز است، اعلام کرد: با توجه به اینکه برای چاه‌های نفت منطقه، حرائمی در نظر گرفته شده، ساخت و سازهایی در مناطقی که فاقد طرح جامع مصوب و طرح تفصیلی بوده اند انجام شده است که بیشتر آنها فاقد اصول مهندسی و استحکام و ایمنی هستند. اینها حاکی است که حتما باید حریم شهر تعیین شود و ساخت وسازها با نظارت و کنترل انجام شوند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: شهر مسجد سلیمان که اولین چاه نفت در آن احداث شد و نقش عمده ای در توسعه کشور ایفا کرده متاسفانه هم اکنون خود فاقد توسعه‌های لازم است. همچنین مردم منطقه علاوه بر تحمل گرمای فراوان، با آلودگی‌های ناشی از گازهای نفت و چاه‌های نفتی منطقه مواجه‌اند که همین مساله مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان فراهم کرده است.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: وظیفه مسئولان این است که شرایط مناسب را برای کیفیت دادن به زندگی مردم در طرح های جامع و تفصیلی فراهم کنند و جابه جایی های لازم را در این خصوص برای مردم با بهترین کیفیت انجام دهند.

استاد دانشگاه تهران همچنین اعلام کرد: دستگاه های شتاب نگاری توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خریداری شده که تعدادی از آنها در استان خوزستان و شهرمسجد سلیمان برای ثبت لرزه، نصب شده است.

وی یادآور شد: به طور کلی این منطقه از زاگرس تعدادی گسل دارد که اولا باید حرایم این گسل ها شناسایی شود و ثانیا در کنار آن محدودیت ساخت وساز در حریم گسل ها انجام شود. همچنین از نظر لرزه خیزی مسجد سلیمان و کل منطقه باید مورد رصد و پایش قرار بگیرد که امیدواریم با این مجموعه تمهیدات اثرات ناشی از زلزله را کاهش دهیم.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه استان خوزستان استانی در معرض مخاطرات طبیعی گوناگون به شمار می رود، گفت: سیل در ابتدای سال‌جاری آسیب جدی به منطقه وارد آورده است. همچنین ریزگردها نیز از دیگر مخاطراتی است که خوزستان با آن دست به گریبان است که امیدواریم با مجموعه تمهیداتی که دولت در دستورکار قرار می‌دهد، مشکلات و مصائب مردم این منطقه کاهش یابد و حل شود.