شناسهٔ خبر: 70118 - سرویس استان‌ها

برگزاری جلسه مدیرکل هواشناسی گیلان با فرماندار آستانه اشرفیه

هواشناسی گیلان به منظور هم افزایی و بررسی نیازهای حوزه هواشناسی جلسه مدیرکل هواشناسی گیلان با فرماندار آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از  روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان,  محمد دادرس گفت: در این جلسه مقرر شد با توجه به اهمیت اطلاعات به هنگام هواشناسی در پیشگیری از بحران‌ها ونقش آن در مدیریت محصولات باغی و زراعی ، هر ساله با اختصاص اعتبار از محل کمیته برنامه ریزی شهرستان ودیگر منابع اعتباری نسبت به تجهیز وتوسعه ایستگاههای هواشناسی شهرستان اقدام صورت گیرد.

دادرس با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی سازمان هواشناسی تولید داده و اطلاعات است، اظهار داشت اتفاقات بسیار خوب زیر ساختی در بخش هواشناسی در شهرستان آستانه اشرفیه رخ داده، از جمله  وجود سایت رادار هواشناسی کیاشهر که جزء ۸ سایت رادار برتر در سطح کشور بوده و اطلاعات خوبی را تولید می کند که در بخش های مختلف از آن استفاده می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به بویه دریایی  کیاشهر که پارامتر های جوی دریا را اندازه گیری می کند ادامه داد: این بویه دریایی( تجهیزات هواشناسی که در سطح آب شناور است)  در بحث صید و صیادی  دارای حائز اهمیت است  و با توجه به اینکه استان گیلان یک استان کشاورزی و ساحلی است از این اطلاعات می توانیم استفاده های گسترده تری هم داشته باشیم.

 وی  در خصوص پشتیبانی و تجهیز  بانک سنسورهای خودکار هواشناسی و افزایش ایستگاه های خودکار باران سنجی برای پایش نقطه ای میزان بارندگی ها  در مکانهای که شناسائی شده از مواردی بود که در این جلسه بیان کرد.

 مدیر کل هواشناسی استان همچنین ضمن تشکر از همکاری مجدانه مسؤلان شهرستان از جمله فرماندار آستانه اشرفیه اظهار کرد: این شهرستان هم به لحاظ تولید برنج و هم به لحاظ تولید بادام زمینی و در بحث پرورش ماهی در قفس و بهره مندی صیادان، انتظار میرود با پشتیبانی مسئولین شهرستان وبا توجه به قابلیت افزایش حداقل ۱۶ سنسور دیگر  به سنسورهای موجود در ایستگاه خودکار هواشناسی آستانه گام مهمی در پایش پارامترهای بشتری در راستای خدمات رسانی به کاربران در حوزه های مختلف برداشته شود.

رحیم حیدری فرماندار آستانه اشرفیه نیز  هواشناسی را  جزئی از زندگی مردم برشمرد و افزود : امروز  چه در گردش ، مسافرت ، برداشت محصول یا کاشت ویا دریا رفتن و.. در همه حال این احساس وجود دارد که به هواشناسی رجوع کنند  زیرا هواشناسی توانسته است به عنوان یک مرجع قابل اعتماد خود را به مردم نزدیک بکند.

 وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که با راه اندازی ایستگاه هواشناسی در این شهرستان هم در مطالعه وضع موجود و هم در خصوص پیش بینی آینده داده های را تولید می کنیم که تولید این داده ها  می تواند پیشینیه ای باشد برای ده سال بعد  که روند کاهش یا افزایش دما ومیزان برف و باران را  بررسی و ارزیابی کرد.

 فرماندار آستانه اشرفیه در پایان خواستار بررسی های کارشناسی تر  موضوعات مشترک شهرستان در زمینه توسعه و تجهیز بیشتر مجموعه هواشناسی با اداره کل شد، تا مردم بتوانند در برنامه ریزی خود هرچه دقیق تر و مفیدتر عمل کنند.

در این جلسه سرپرست اداره پیش بینی وهشدار سریع هواشناسی و رئیس ایستگاه رادرهواشناسیکیاشهر ومعاون فرماندار نیز حضور داشتند.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن ۳۷ کیلومتر نوارساحلی و بیش از ۲۳ هزار هکتار مزارع برنج وهمچنین ۲۵۰۰هکتار مزرعه بادام زمینی وبرخورداری از سواحل مناسب برای گردشگران و حضور فعالین زیاد در حوزه صید وصیادی وصید پره وهمچنین برخورداری یکی از مرغوبترین برنجهای ایران ومحصولات خاص کشاورزی در این منطقه مثل بادام زمینی ، داشتن اطلاعات دقیق وکافی هواشناسی واستفاده بموقع وبهنگام از این اطلاعات دارای اهمیت خاصی برای فعالین این بخشها ومدیران این شهرستان است.