شناسهٔ خبر: 70237 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد؛

جزییات زمین لرزه ۴.۷ بهاباد یزد

علی بیت اللهی علی بیت اللهی در گزارشی جزئیات زمین لرزه ۴.۷ بهاباد استان یزد را که جمعه چهارم مردادماه به وقوع پیوست، گفت: تنها یک پس لرزه با بزرگی ۲.۷ در محدوده اطراف رومرکز رخ داده است و زمان وقوع آن نیز ۲ ساعت پس از زلزله اصلی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ روز جمعه ۴ مردادماه ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران در ۴۸ کیلومتری شمال شهر بهاباد در استان یزد رخ داد. مختصات رومرکز زلزله ۵۵.۷۱۰ طول و ۳۲.۲۱۵عرض و عمق کانونی آن ۱۰ کیلومتری برآورد شده است. این منطقه کوهستانی فاقد مرکز جمعیتی و یا با تراکم جمعیتی بسیار ایین شرقی شهر یزد را در برمی گیرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گزارشی اعلام کرده است که تنها یک پس لرزه با بزرگی ۲.۷ در محدوده اطراف رومرکز رخ داده است و زمان وقوع آن نیز ۲ ساعت پس از زلزله اصلی است.

به گفته بیت‌اللهی، مرکز این زمین لرزه در امداد سامانه گسلی کاری و فعال کوهبنان واقع شده است. گسل کوهبنان در حاشیه جنوب شرقی ایالت لرزه زمین ساختی ایران مرکزی تا شمال غربی بهاباد با طول حدود ۳۰۰ کیلومتر و امتداد تقریب جنوب شمال با میل به غرب امتداد دارد که یکی از لرزه خیزترین گسله های ایران مرکزی بوده و موجب زمین‌لرزه‌های متعددی در استان کرمان و یزد شده است.

همچنین زمین لرزه‌های یکماه اخیر اطراف رومرکز زلزله ۴.۷ نشان می‌دهد که ۱۸ زمین لرزه در مدت یکماه اخیر در شعاع ۵۰ کیلومتری اطراف زلزله چهارم مرداد، رخ داده است. بررسی های آماری زلزله های نوین و دهه اخیر ۱۰۰ کیلومتری اطراف زلزله ۴.۷ بهاباد نشان می دهد که عمق متوسط رخدادهای لرزه ای این ناحیه حدود ۹ کیلومتر است.

مراکز جمعیتی اطراف رومرکز زلزله

در شعاع ۵۰ کیلومتری رومرکز زلزله تنها مرکز شهری، بهاباد است که در فاصله ۴۸ کیلومتری جنوب رومرکز واقع شده است. این شهر طبق آمار ۱۳۹۵، ۹۲۳۲ نفر جمعیت دارد که در ۲۶۲۵ واحد مسکونی زندگی می‌کنند که تعداد ۲۱۸۸ واحد مسکونی از آن فاقد اسکلت است(حدود ۸۳ درصد)، این کیفیت واحدهای مسکونی در چنین منطقه لرزه‌خیزی معرف ریسک بالای زلزله است که باید اقدامات جدی در جهت مناسب‌تر شدن شاخص ساختمانی بعمل آید.

در اطراف رومرکز زلزله نیز آبادی‌های اندکی در جنوب آن و با فاصله قابل‌ملاحظه قرار دارند. در شعاع تقریبی ۵۰ کیلومتر ۲۵ آبادی و تماما در جنوب رومرکز به سمت بهاباد واقع شده اند. تعداد کل جمیت آنها ۴۳۰۰ نفر است. این تعداد در ۱۳۲۱ واحد مسکونی سکنی گزیده‌اند. ازاین تعداد واحد مسکونی ۱۱۹۶ واحد فاقد اسکلت است که معادل ۹۱  درصد واحدهای مسکونی روستائی است. روستاهای احمدآباد و کریم‌آباد از حوزه شهرستان بهاباد، بزرگترین روستاهای شعاع ۵۰ کیلومتری زلزله هستند.

آبادی­های 50 کیلومتری اطراف رومرکز زلزله 4.7  بهاباد  

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در عین حال در بخش پایانی پیشنهادهای مرکز تحقیقات را نیز در این خصوص اعلام کرده است.

به گفته بیت‌اللهی، با توجه به موارد ارائه شده در این گزارش و نظر به شرایط لرزه‌خیزی بالای منطقه و امتداد گسل کوهبنان در این منطقه، موارد زیر را به­ عنوان نکات مهم پیشنهادی اعلام می­‌شود که امید بر آن است که حتما مورد توجه قرار گیرد:

- حتما نصب ایستگاه­های شتاب­‌نگاشتی نسل جدید در محدوده­های اطراف بهاباد و شرق یزد و بویژه در امتداد گسل کوهبنان در اولویت مورد توجه قرار گیرد.

- ضرورت دارد جنبایی گسل کوهبنان در مجاورت مراکز جمعیتی آن در استان های کرمان و یزد  به­طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

- لازم است ساخت و ساز­های روستایی در منطقه لرزه‌­خیز بهاباد و اطراف آن مورد بازنگری قرار گیرد، مصالح بنائی مورد استفاده در ساختمان­های مسکونی منطقه تلفات جانی زلزله­‌ها را به­مراتب بالا خواهد برد.