شناسهٔ خبر: 7026 - سرویس مسکن و شهرسازی

بررسی ضرورت حفظ و احيای معماری ايستگاه‌های راه‌آهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/۲

اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای همکاری با شرکت راه‌آهن/ ایستگاه‌های ميراثی راه‌آهن بايد مرمت و حفظ شوند

فرهاد نظری مديركل ثبت‌آثار، حفظ و احيای ميراث‌معنوی و طبيعی سازمان ميراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با راه‌آهن با هدف ثبت ايستگاه‌های ميراثی و مرمت آنها تاكيد كرد: میراث راه‌آهن بايد حفظ شود.

​فرهاد نظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره ایستگاه‌های میراثی كه در دفتر ثبت‌ آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده‌اند گفت: تعداد قابل‌توجهی از ایستگاه‌ها و پل‌های راه‌آهن توسط این سازمان به ثبت رسیده‌اند.

وی در ارایه نمونه‌هایی از این دست به ایستگاه‌های شماره یک سیستان، ورسك و گدوك اشاره كرد و گفت: در حال حاضر نمونه‌های دیگری برای ثبت در دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در دست بررسی است.

نظری تاكید كرد: برنامه ما ثبت ایستگاه‌هایی است كه دارای وی‍ژگی‌های میراث‌فرهنگی هستند و از معماری خاصی برخوردارند.

وی درباره همكاری سازمان میراث فرهنگی و شركت راه‌آهن گفت: این آمادگی وجود دارد تا با راه آهن برای ایستگاه‌هایی كه قابلیت میراثی دارند وارد همكاری شویم تا در زمینه حفظ و بهسازی ایستگاه‌های راه‌آهن واجد ارزش كار را پیش ببریم.

مدیركل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی این سازمان تاكید كرد: راه‌آهن باید میراث خود را حفظ كند.

وی درباره تاكيد معاون معماری و شهرسازی وزير راه و شهرسازی به حفظ و احيای ايستگاه‌های راه آهن و نمونه‌هايی چون ايستگاه راه آهن تبريز اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد تا در ثبت ايستگاه‌های راه‌آهن كه قدمت دارند و جزو ميراث ما به حساب می‌آيند، قدمی جدی برداریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیش از این پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بر اهمیت ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن به عنوان میراث‌فرهنگی كشور تاكید كرد و گفت: بسیاری وجود ایستگاه‌های راه آهن در داخل شهرها را ارزش نمی‌بینند و در توسعه آن می‌كوشند تا ایستگاه‌های جدید بسازند یا تنها اسكلت ایستگاه‌های قدیم را نگه دارند این در حالی است كه تعداد زیادی از ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن ایران مثل ایستگاه راه‌آهن تبریز را معماران بزرگ دنیا كه اكنون زنده نیستند، ساخته‌اند. در هرجای دنیا چنین ایستگاه‌هایی را به عنوان میراث‌فرهنگی معرفی می‌كنند./