شناسهٔ خبر: 70288 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل بانک مسکن مطرح کرد؛

استفاده از بازار سرمایه تنها راه برون‌رفت از مشکل مالی صنعت ساختمان است / بانک مسکن بدون اصلاح عنوان توسعه‌ای قادر به تامین نیازهای بخش ساختمان نیست

انارکی مصاحبه ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با اعلام این مطلب که در شرایط فعلی استفاده از بازار سرمایه تنها راه برون‌رفت از مشکل مالی صنعت ساختمان است، الزامات پیش‌نیاز، تامین مالی طرح‌های مسکنی را که باید بانک مسکن برعهده بگیرد، تشریح کرد.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مسکن را برای عملیاتی و اجرایی‌کردن طرح اقدام ملی که شامل احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای گروه های هدف است، تشریح کرد.

مدیرعامل بانک‌مسکن با تاکید بر اینکه با توجه به حجم و گستردگی برنامه‌هایی که وجود دارد، یکی از مهمترین موارد شامل تامین‌مالی پروژه‌های مسکنی است، خواستار همراهی دولت برای توسعه‌ای دیدن بانک مسکن و فراهم کردن زمینه‌های آن شد.

رحیمی‌انارکی توضیح داد: بانک مسکن بارها اعلام کرده است که به تنهایی توان اینکه کل برنامه‌های مسکن را پیش ببرد، ندارد و برای بانک مسکن تامین منابع مالی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مقدور نیست.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: بانک مسکن علاوه بر برنامه ریزی برای تامین بخشی از منابع مالی طرح اقدام ملی که شامل احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است، یکسری برنامه هایی دارد که ملزم به اجرایی کردن آنهاست که این برنامه ها شامل حساب‌های تعهدی و حساب صندوق پس‌انداز مسکن از محل اوراق تسه است که باید از محل تامین اوراق انجام شود. همچنین یکسری تکالیفی برعهده بانک مسکن است که توسط بانک مرکزی اعلام شده است.

سهم سایر بانک‌ها در اعطای تسهیلات به ۲۰ درصد افزایش یابد

این مقام مسئول در بانک‌مسکن یادآور شد: طبق آخرین آماری که بانک مرکزی ارایه کرده است، سهم سایر بانک‌ها از حوزه بخش مسکن در اعطای تسهیلات ۱۳ درصد است که این مقدار باید به ۲۰ درصد افزایش یابد و بانک‌ها هم باید در محقق شدن این برنامه، مشارکت لازم را با بانک مسکن داشته باشند.

رحیمی‌انارکی در عین حال در خصوص برنامه‌های بانک برای همراهی با وزارتخانه و دولت در تامین مالی برای اجرایی و عملیاتی شدن طرح اقدام ملی به تهیه بسته رونق بخشی بانک مسکن که در ماه‌های گذشته رونمایی شد، اشاره کرد و گفت: بسته رونق بخشی به بازار مسکن که توسط بانک مسکن تهیه شده شامل محصولات جدید و همچنین تقویت نهادهایی است که می‌توانند در این زمینه، مثمرثمر باشد و سهولت ایجاد کنند که هم اکنون در دستور کار بانک است و مکاتبات لازم با واحدهای زیربط در این رابطه در حال انجام است.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: ویژگی بسته پیشنهادی بانک مسکن این است که سهم بازار سرمایه را در تامین مالی برای حوزه مسکن افزایش دهد. زیرا هم اکنون در کل کشور بیش از ۹۲ درصد تامین مالی در بازار پول انجام می گیرد و کمتر از ۸ درصد توسط بازار سرمایه است که این نسبت برای حوزه مسکن بیش از ۹۹ درصد در بازار پول و کمتر از یک درصد در بازار سرمایه است که به دنبال افزایش سهم تامین مالی بازار سرمایه در بخش مسکن هستیم.

وی ادامه داد: تاکید بسته پیشنهادی رونق بخشی به بازار مسکن، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار سرمایه است.

رحیمی‌‌انارکی افزود: متوسط بازدهی که در حوزه پرداخت تسهیلات داریم حدود ۱۴ درصد است که این رقم میانگین نرخ حداکثر سود ۱۸ درصد و حداقل نرخ سود ۶ درصد در بافت فرسوده است.

وی یادآور شد: در بازار پول، نرخی‌هایی که برای سپرده‌گذاری پذیرفته و قابل قبول است بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است که سایر بانک‌ها به آن عمل می‌کنند. قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها بیت ۲۵ تا ۲۷ درصد محاسبه شده است.

مدیرعامل بانک‌مسکن ادامه داد: در حال حاضر با توجه به نرخ بازده تسیهلاتی که برای بانک مسکن وجود دارد، حاشیه زیان ۱۲ درصدی متوجه بانک است که اصلا توجیه پذیر نیست. بنابراین تا زمانیکه ساماندهی روی بازار سپرده گذاری بانک ها اتفاق بیفتد و تمامی بانک‌ها از مصوبات شورای پول و اعتبار تبعیت کنند، بانک مسکن ناگزیر است که به بازار سرمایه شیفت کند تا بتواند منابع را جمع کند و این یکی از کارهایی است که در دستور کار بانک مسکن قرار دارد.

رحیمی‌انارکی تصریح کرد: تبدیل بانک‌مسکن به بانک توسعه‌ای باید مورد توجه جدی تصمیم‌سازان قرار بگیرد. اگر بانک مسکن بخواهد وارد حوزه تامین مالی طرح‌های کلان دولت در حوزه مسکن شود، لازم است تا مورد حمایت ویژه دولت در تقویت حوزه بانکداری توسعه‌ای شود.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: اگر بانک مسکن در حوزه بانکداری توسعه‌ای حمایت نشود باید با بانک‌های تجاری رقابت کند. در صورت رقابت با بانک‌های تجاری آن وقت، قیمت تمام شده منابع بالا خواهد رفت و بانک مسکن مجبور است قیمت تمام شده تسهیلات را بالاببرد و با نرخ‌های بالاتری تسهیلات بدهد که اینکار عملا شرایطی را ایجاد می‌کند که برخلاف سیاست‌های دولت است.

وی تصریح کرد: با شرایطی که هم اکنون در بازار بانکی برای جذب منابع و رقابت بانک ها وجود دارد بانک مسکن در اجرایی کردن سیاست‌های دولت برای تامین مسکن گروه‌های هدف با مشکل مواجه است که حمایت دولت از توسعه ای شدن بانک مسکن به حل این مشکل کمک ویژه ای می‌کند.