سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت و ضرورت توجه به ایستگاههای میراثی راهآهن گفت: به رغم توسعه شبکههای ریلی و به روز شدن در این زمینه به معماری ایستگاههای راهآهن توجه ویژهای داریم و هدف ما حفظ معماری ایستگاههای راهآهن با حداکثر ایمنی در این مکانهای ارزشمند است.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت معماری ایرانی و افزایش مسافران و گردشگران در سالهای اخیر، معماری ایستگاههای راهآهن را در شهرهای مختلف دارای ارزش خواند و افزود: قرار نیست معماری ایستگاههای راه آهن را فدای توسعه کنیم.
وی با ارایه نمونههای ارزشمند معماری در ایستگاههای راهآهن همچون تهران، تبریز و اصفهان، برنامههای آتی این شرکت را ایجاد تغییر در حرکت مسافران عنوان کرد و گفت: تسهیل حرکت مسافران از برنامههای ماست. همچنین تصمیم داریم با بهرهگیری از ایستگاههای شرقی و غربی پاسخگوی مسافران شهرهای حومهای نیز باشیم.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن در راستای تحقق برنامههای این شرکت به حضور مشاوران باتجربه اشاره کرد و گفت: در حال مذاکره با چندین مشاور باتجربه ایرانی و خارجی هستیم تا علاوه بر حفظ معماری بناهای راه آهن بتوانیم در مسائل فنی اقدامات علمی را در محوریت کار قرار دهیم.
وي در تشریح نقش و توان مشاوران خارجي در احیای معماري ايراني به تجربيات فنی این مشاوران اشاره كرد و افزود: در معماري ايراني از مشاوران ايراني و براي توسعه ترمينالها و مسايل فني از تجربيات مشاوران خارجي و داخلي بهره ميبريم.
به گفته این مقام مسئول، ترمینالهای موجود و قدیمی توسط این شرکت شناسایی شدهاند و قرار نیست در معماری ایستگاهها خللی ایجاد شود.
محمدزاده با تاکید بر حفظ و احیای معماری ایستگاههای راه آهن به همکاریهای آتی با سازمان میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: به طور حتم اگر بخواهیم در سازه و ساختمانهای ایستگاهها تغییراتی ایجاد کنیم باید از تمام تجربههای سازمانهای دخیل چون سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهایی که در این زمینه فعالند بهره مند شویم.
وی تاکید کرد: هدف ما حفظ معماری و هويت موجود در کنار حداکثر کردن كارايي ايستگاههاست. /