شناسهٔ خبر: 70418 - سرویس مسکن و شهرسازی

منبع رسمی اعلام آمار افزایش اجاره‌بهای مسكن بانک مرکزی است

بانک مرکزی آمار ارائه‌شده توسط مديران وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجاره‌بهای مسكن در نشست مسئولان بخش مسکن با رئيس‌جمهور برگرفته از آمارهای بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میزان رشد اجاره‌بها نسبت به سال گذشته، یکی از موضوعاتی است که مردم، مسئولان و رسانه‌ها در روزها و هفته‌های گذشته بر سر آن گمانه‌زنی‌های مختلف و متفاوتی داشته‌اند. بیشتر این گمانه‌زنی‌ها و علامات سوال نیز مربوط به آماری است که در نشست دست‌اندرکاران بخش مسکن با رییس‌جمهوری در تاریخ ۲۹ تیرماه سال جاری عنوان شد. اما منبع آمار اعلام شده در نشست با رییس‌جمهور دقیقا کجاست؟

 آمار ارائه‌شده توسط مديران وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجاره‌بهای مسكن در نشست با رئيس‌جمهور مربوط به اداره بررسی‌ها و سياست‌های اقتصادی بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران بوده است.

نكته دوم اينكه بر اساس آمار ارائه‌شده بانك مركزي، در نشست مذكور، بررسی شاخص کرايه مسکن اجاری در شهر تهران رشد ۲۳ درصد و در کل مناطق شهری رشد ۲۰.۷ درصد در خردادماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل اعلام شد.

همچنين نرخ رشد قيمت مسكن در شهر تهران در خردادماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۴.۳ درصد اعلام شده است كه اين آمار نيز برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است.

در نمودار ارائه شده در اين جلسه دو موضوع متفاوت قيمت مسكن و اجاره بها در يك نمودار نمايش داده شده است که براي آگاهي عموم مردم از روند تغييرات قيمت مسكن و اجاره بهاي مسكن نمودار ارائه شده در نشست رئيس جمهور مجدد در زير نمايش داده مي‌شود.