شناسهٔ خبر: 70432 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی:

پروژه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) ۸۷ درصد پیشرفت داشته است

محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۸۷ درصدی پروژه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) خبرداد و گفت: امیدواریم مبالغی از اعتبارات استان و خارج از استان به این پروژه اختصاص داده شود تا صحن و شبستان تا چند ماه آینده تکمیل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجعفر علیزاده روز دوشنبه در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و نماینده ولی‌فقیه در استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به اینکه روند پیشرفت پروژه ضلع شرقی حرم مطهر به مراحل مطلوبی رسیده است، گفت: پروژه توسعه حرم مطهر اکنون نزدیک به ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و در مراحل نهایی هستیم که شبستان و صحن فاطمی که یکی از بزرگ‌ترین شبستان‌های منطقه است را در اختیار آستان مقدس قرار دهیم.
به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه (س)، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تیم‌های کاری مختلف همچنان درحال تکمیل پروژه هستند، ادامه داد: زیبایی منحصر به‌فرد این شبستان چشم‌گیر شده و توجه همگان را جلب خواهد کرد.

علیزاده اضافه کرد: در ابتدای کار ۵۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، چهار میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ۷۵ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت راه و شهرسازی درنظر گرفته شد که تاکنون وزارت راه و شهرسازی ۱۳۵ میلیارد تومان، دفتر رهبری ۵۳ میلیارد تومان و استان قم هیچ کمکی مالی نداشته است.
وی گفت: امیدواریم مبالغی از اعتبارات استان و خارج از استان به این پروژه اختصاص داده شود تا صحن و شبستان تا چند ماه آینده تکمیل شود.

علیزاده در پایان عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال این است تا مبالغی برای توسعه قسمت‌های جنوبی و شرقی حرم مطهر بانوی کرامت اختصاص دهند، اما امیدواریم در این راستا بتوانیم از دیگر ظرفیت‌های ملی و داشته‌های استانی هم بهره‌مند شویم.

طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در محدوده‌ای به مساحت ۲۹ هزار متر مربع و زیربنای ۵۰ هزار متر مربع از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است. این طرح با هدف تامین فضای سرپوشیده مورد نیاز حرم، ساماندهی و پیاده راه سازی محور خیابان حرم، ایجاد سازمان فضایی آراسته و کارآمد در مجاورت شرقی، ساماندهی شبکه تردد و دسترسی‌های شرقی و انتقال و جا به جایی واحدهای تجاری در حال اجرا است.

فضاهای طراحی شده در طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) شامل شبستان با زیربنای هشت هزار و ۱۰۰ مترمربع، صحن با زیربنای هشت هزار و ۹۰۰ مترمربع، فضاهای سر پوشیده ورودی شبستان، رواق‌ها و راهروهای ارتباطی با زیربنای هشت هزار و ۳۰۰ مترمربع و کتابخانه با زیربنای ۱۱هزار و ۲۰۰ مترمربع در چهار طبقه است.