به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سیداحمد مومنیرخ در مورد راهاندازی این ایستگاه راداری گفت: ۲۲ سال پیش رادار ریتیون فرودگاه بینالمللی مهرآباد مورد بهرهبرداری قرار گرفت اما با توجه به نصب و راه اندازی این رادار در سطح زمین فرودگاه، وجود ارتفاعات شمال تهران و موانع پروازی ایجاد شده در فرودگاه و اطراف شهر تهران موجب شد که پوشش راداری منطقه تقرب پرواز مهرآباد و ارائه خدمات ایمن هوانوردی، فعالیت همکاران مراقبت پرواز با محدودیتهایی روبرو سازد.
وی ادامه داد: وجود این محدودیتها در پوشش راداری مناطق اطراف، افزایش تعداد فرودگاهها در استان کرج و مراحل ساخت فرودگاه در استان قم و همچنین مشکلات ناشی از تامین قطعات و بالا رفتن عمر رادار ریتیون موجب شد که پس از نشستهای اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و اداره کل کنترل ترافیک هوایی و بررسیهای کارشناسانه فنی، منطقهای در ارتفاعات جنوب تهران برای ایجاد یک ایستگاه راداری جدید انتخاب شود که به این ترتیب پروژه ایستگاه کوشک بزم کلید خورد؛ ایستگاهی که میتوانست با نصب راداری پیشرفته، به طور کامل ترمینال هوایی مهرآباد (TMA) و حجم بالای ترافیک هوایی ورودی و خروجی آن را پوشش دهد.
مومنیرخ با اشاره به همزمانی اجرای این پروژه با پسابرجام گفت: با استفاده از فرصتهای حاصل شده در پسابرجام توانستیم در نیمه اول سال ۹۵ قرارداد خرید دو سامانه راداری پیشرفته را منعقد کنیم و پس از پیگیریهای مستمر، اولین سامانه در سال ۹۷ تحویل ایران شد و اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی برای آمادهسازی سایت راداری فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: در مرحله راهاندازی آزمایشی این ایستگاه، در اولویت اول رادار PSR آن برای پوشش TMA مهرآباد تا فاصله ۷۰ مایلی (بیش از ۱۲۰ کیلومتری) و ارتفاع ۲۷۵۰۰ پایی با همکاری سه مجموعه مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی، اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بینالمللی مهرآباد و اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با هواپیمای فلایت چک وارسی شد و سپس رادار MSSR آن نیز در چهار روز پیاپی و با حدود ۲۰ ساعت پرواز تا شعاع ۴۵۰ کیلومتری به صورت رفت و برگشت وارسی پروازی شد که عمده مسیرهای پروازی در ارتباط با TMA مهرآباد را شامل میشود.
وی با تاکید بر اینکه چنین عملیات وارسی پروازی برای Commissioning رادار، برای اولین بار در کشور توسط خلبانان و کرو پروازی ایرانی انجام شده است، گفت: از ویژگیهای فنی این سامانه راداری پوشش کامل محدوده هوایی استان تهران و کاهش محدودیتهای پروازی در شمال این استان و اصلاح MRVA مهرآباد است.
مومنیرخ با تاکید بر اینکه راهاندازی ایستگاه رادار کوشک بزم که مجهز به ایستگاه RCAG نیز هست یکی از گامهای مهم در جهت تکمیل پوشش راداری و ارتباط رادیویی فضای کشور است، گفت: هنوز تا ایجاد پوشش کامل فاصله داریم و به این منظور در آینده نزدیک پروژه نصب و راهاندازی رادار دوم PSR و MSSR خریداری شده برای شیراز آغاز خواهد شد و به امید خدا و طبق برنامه با خرید پنج رادار دیگر و نصب آنها در مناطق غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور خواهیم توانست پوشش راداری فضای آسمان کشور را تکمیل کنیم.
مشاور ارشد مدیرعامل با اشاره به فاصله ۶۰ کیلومتری ایستگاه رادار کوشک بزم از تهران و مسیر دشوار دسترسی به آن اعلام کرد: اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با وجود تمام دشواریها به منظور حفظ و نگهداری این سامانه راداری تلاش خود را ادامه خواهد داد.
وی اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به این سرمایههای کلان مالی و انسانی و استفاده از این تجهیزات مدرن، خدمات این رادار به همکاران مراقبت پرواز فرودگاه بینالمللی مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور موجب افزایش سطح ایمنی در منطقه تحت پوشش آن و موجب کاهش دغدغههای این عزیزان در هدایت و کنترل پروازها شود.