شناسهٔ خبر: 70452 - سرویس ریلی

مدیرکل لجستیک راه‌آهن عنوان کرد:

راه‌آهن پیشگام در توسعه مراکز لجستیک کشور

ایستگاه آپرین حسن زاده با بیان اینکه راه‌آهن یکی از پیشگامان حوزه لجستیک در کشور است گفت: جانمایی و نقطه‌یابی در ایستگاه‌های مشهد، اصفهان،‌ تهران، اینچه برون و آستارا انجام و کار در بندر خشک آپرین آغاز شده است.

محمد مهدی حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات شرکت راه‌آهن در حوزه لجستیک اظهار داشت: در دهه ۸۰ شمسی مبحث لجستیک برای اولین بار با عنوان بندر خشک در کشور مطرح و در  بندر خشک آپرین پایه گذاری شد.

وی افزود: پس از گذشت یک دهه و اقدامات انجام شده شاهد نگاه تخصصی به حوزه لجستیک و تقسیم بندی جدید با عناوین شهر لجستیک، دهکده لجستیک و پارک لجستیک هستیم که قابل توجه است.

مدیرکل دفتر لجستیک شرکت راه‌آهن با اشاره به نقش حمل‌ونقل ریلی در نقاط لجستیکی تصریح کرد: در بنادر خشک، کشتی جای خود را به قطار می‌دهد و اساساً نمی توان بندر خشک را بدون حمل‌ونقل ریلی تعریف کرد. از این رو بسیاری از متولیان مراکز  لجستک کشور مانند «وزارت صنعت،معدن و تجارت» و «سازمان مناطق آزاد» در تلاش هستند مراکز تحت کنترل خود را به ریل متصل کنند.

حسن زاده با اشاره به سهم راه‌آهن از پهنه‌های لجستیکی در کشور بیان داشت: طبق سند آمایش مراکز لجستیکی کشور، حدود ۱۸ پهنه لجستیکی به راه‌آهن تعلق دارد که شامل ۱۲ دهکده لجستیک، ۵ مرکز لجستیک مرزی و یک پارک لجستیک است.

وی راه‌آهن را به عنوان یکی از پیشگامان حوزه لجستیک در کشور خواند و گفت: جانمایی و نقطه یابی در برخی ایستگاه‌ها مانند ایستگاه‌های مشهد، اصفهان،‌ تهران، اینچه برون و آستارا انجام شده است و در گذشته نیز برای سرمایه‌گذاری در آپرین و زاهدان مذاکرات انجام گرفته بود که هم اکنون فرایند کار در آپرین آغاز شده است.

مدیرکل دفتر لجستیک شرکت راه‌آهن با اشاره به روند عملیات اجرایی در بندر خشک ‌آپرین گفت: کار ترمینال کانتینری به مساحت ۳۵ هکتار و جنرال کارگو به مساحت ۶ هکتار آغاز شده است.

حسن زاده افزود: مرکز لجستیک اینچه برون‌ نیز مورد استقبال چند سرمایه‌گذار قرار دارد که ظرف ماه‌های آینده تعیین تکلیف می‌شود.

وی گزینه بهینه سرمایه گذاری در مراکز لجستیک را سرمایه گذاری دولت در بخش زیرساخت  و حضور بخش خصوصی در بخش تجهیزات دانست و گفت: در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه زیرساخت، هزینه فروش خدمات لجستیکی افزایش می‌یابد.