سیدحسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آمار تلفات رانندگی سال ۹۳ در راههای روستایی گفت: در سال ۸۷ آمار تلفات راههای روستایی ۲۴۰۰ نفر و طول شبکه راههای روستایی ۷۲ هزار کیلومتر بود و در حالیکه جادههای روستایی نسبت به جادههای اصلی و فرعی سهم ۱۳ درصدی از آمار کل تلفات جادهای را داشت و این آمار در حال حاضر به ۱۲۵۰ نفر کاهش یافته است.
وی افزود: در حالیکه به طول راههای آسفالته و ترافیک جادههای روستایی افزوده شده اما میزان تلفات رانندگی در آنها کم شده است.
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با وجود این تصور که وقتی راه آسفالته اضافه شود سرعت رانندگی و به تبع آن میزان تصادفات افزایش مییابد ولی آمار عکس این برداشت را نشان میدهد زيرا فرهنگ ترافیکی در جادههای روستایی ارتقا پیدا کرد و آمار ۱۳ درصدی تلفات رانندگی در راههای روستایی به ۱۰ درصد رسیده است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی این آمارها را تولید نمیکند بلکه سازمان پزشکی قانون این آمارها را منتشر کرده و این مسئله نشان دهنده این است که در بخش ایمنی وضعیت بسیار بهتر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: متأسفانه آمار ناخوشایندی وجود دارد که روستاییانی که در حاشیه جادههای اصلی و فرعی کشور زندگی میکنند بیشتر در معرض تصادفات و تلفات جادهای هستند و حدود ۵۰ درصد تلفات جادهای اصلی و فرعی شامل عابران پیاده و موتور سواران میشود. در این خصوص با سازمان راهداری مذاکراتی صورت گرفته که بر اساس آن برای ايمنسازي تردد عرضی روستاییان از راهها بودجهای در نظر گرفته شود./