شناسهٔ خبر: 70561 - سرویس هوایی

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره):

شهر فرودگاهی امام نمونه بارز شهر لجستیکی در ایران است / آغاز تعمیر و اصلاح ترمینال یک فرودگاه با بهره‌برداری از ترمینال سلام

برگزاری جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان تهران با حضور معاون وزیر علی رستمی گفت: ‌ یک اتفاق خوب و ویژه امسال در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که از ۹ سال پیش شروع‌شد، بهره‌برداری از ترمینال سلام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی رستمی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان تهران در محل این شرکت ضمن اهمیت این جلسه و لزوم تداوم آن اظهار داشت:‌ امسال یک اتفاق خوب و ویژه در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) که از ۹ سال پیش شروع‌شده بود، بهره‌برداری از ترمینال سلام است که به دست توانمند رئیس‌جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت.

وی ادامه داد: برگ زرین این پروژه شروع پروازهای حج بود که این آغاز از ترمینال سلام انجام گرفت و بیش از ۱۸ هزار نفر از حجاج از این ترمینال تردد کردند. سال گذشته رضایتمندی بسیار بالایی در شهر فرودگاهی شاهد بودیم که امسال با بهره‌برداری از این ترمینال رضایتمندی بالاتر رفته و هیچ‌گونه نارضایتی را شاهد نبودیم.

وی افزود: در همین خصوص طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تصمیم داریم که روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت در مسیرهای بین‌المللی از ترمینال سلام انجام بگیرد. این مسئله یک فرصت خوب را ایجاد می‌کند که بحث تعمیرات و اصلاحات ترمینال یک را که سال‌ها به خاطر تک ترمینال بودن اجازه کار را نمی‌داد، صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه تصریح کرد:‌ این مسئله همچنین فرصت خوبی را برای برقراری پروازهای داخلی ایجاد کرده است چراکه شبکه پروازی در یک فرودگاه بین‌المللی باید تکمیل شود و نمی‌توانستیم پرواز خارجی را داشته باشیم اما پرواز داخلی وجود نداشته باشد.

وی افزود: همچنین یکسری درخواست‌ها از کشورهای مختلف داشتیم که اخیراً سفیر محترم هندوستان در ایران طی مکاتبه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتند خواستار برقراری پروازهای داخلی از فرودگاه امام (ره) به مشهد بودند. چون شیعیان این کشور برای سفر به مشهد با توجه به نبودن پرواز مستقیم به این شهر به دوبی سفر می‌کردند و ازآنجا با یک پرواز دیگر به مشهد می‌رفتند.

وی تصریح کرد: این مکاتبات صورت گرفته بود و طبق تشخیص سازمان هواپیمایی برای برقراری و بهره‌برداری از ترمینال سلام این فرصت ایجاد شد که هم‌اکنون بخشی از ترمینال یک را آماده برقراری پروازهای داخلی کنیم. در این خصوص مسئولان مربوطه در حال مکاتبه و انجام مذاکرات لازم هستند تا این پروازها برقرار شود.

رستمی با اشاره به ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه که فرودگاه امام خمینی (ره) را به شهر فرودگاهی تبدیل کرد تا مسیر توسعه آن سرعت بیشتری بگیرد، اظهار داشت: درآمدهای موجود امکان این سرعت بخشی را نمی‌داد و بر اساس این مصوبه بخشی از زمین‌های این مجموعه به مناطق آزاد و بخشی به مناطق ویژه اختصاص داده شد. این امکان باعث شد تا یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه ایجاد شود تا از درآمدهای حاصل‌شده سرعت توسعه بیشتر شود.

وی ادامه داد: در این خصوص طرح جامع شهر فرودگاهی تهیه شد که در کنار آن در طرح لجستیک هم مطالعات انجام گرفت. طرح جامع در سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت و هم‌اکنون شهر فرودگاهی طرح جامع است و تمام فعالیت‌هایی که در اینجا انجام می‌گیرد بر مبنای همین طرح است.

وی افزود: در این طرح از الگوهای بین‌المللی شهرهای فرودگاهی استفاده‌شده است. این برنامه ۳۰ ساله در سه فاز طراحی‌شده است که فاز اول طی ۵ سال، فاز دوم طی ۱۰ سال و فاز سوم  ۱۵ سال است تا بتوانیم به نقطه جابه‌جایی ۱۱۰ میلیون مسافر برسیم.

رستمی گفت: برای رسیدن به این هدف نیاز بود که تصمیمات اجرایی شود و خوشبختانه از اواخر سال گذشته شاهد شروع فعالیت در منطقه آزاد بودیم و پیش از آن لازم بود یکسری هماهنگی بین دستگاهی و مجوزها انجام و اخذ شود. به همین خاطر باید این اتفاق می‌افتاد  تا بعد مقررات منطقه آزاد توسط دستگاه‌های حاکم در آن برقرار شود. برای این کار و انجام زیرساخت‌ها یک پیمانکار از طریق فراخوان با ۲۵۰ میلیارد تومان مشغول به کار است که کارش را از سال قبل شروع کرد.

وی افزود: هم‌اکنون در حال استقرار گمرک و دیگر ارگان‌هایی هستیم که در حقیقت نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی هستند که برای شروع فعالیت منطقه آزاد نیاز در آنجا استقرار پیدا کنند. مجموعه‌هایی همچون محیط‌زیست، سازمان مالیات، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار و دیگر ارگان‌ها تا ثبت شرکت‌ها از طریق پنجره واحد انجام گرفته و برای صادرات و واردات حضورشان در منطقه لازم است.

علی رستمی در ادامه با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی در کنار منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: منطقه ویژه در شهر فرودگاهی امام ۲۵۰۰ هکتار است که برنامه ریزی شده در شش ماه دوم امسال پیشران آن شروع شود. با شروع این پیشران نیاز به یکسری زیرساخت است که باید هماهنگی های لازم درخصوص آن انجام بگیرد.

وی افزود: برای راه افتادن این منطقه ویژه و اینکه بتواند نقش تعریف شده را بازی کند نیاز به اتصال کمربند جنوبی شهر فرودگاهی به منطقه ویژه است و در این خصوص یک نشست را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای انجام گرفت. در این خصوص لازم است تأمین منابع مالی را به شکل‌های مختلف برای شهر فرودگاهی به‌صورت بخشی از منابع داخلی و بخشی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحث دیگر اتصال راه‌آهن است که در این خصوص نشستی با مدیرعامل شرکت راه‌آهن داشتیم. همان‌طور که می‌دانید هدف ویژه وزارت راه و شهرسازی شکل دادن منطقه آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در کنار هم به‌عنوان شهر لجستیک است.  

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید تنها جایی که می‌شود برای شهر لجستیک اقدام کرد این منطقه است چون در آن حمل‌ونقل ترکیبی اعم از اتوبان، ریل و قطار سریع‌السیر که در حال احداث است، وجود داشته و در ادامه خود فرودگاه که بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور است. این در حقیقت یک بندر خشک بوده و مد حمل‌ونقلی را تکمیل می‌کند. این مسئله نیاز به اتصال راه‌آهن دارد و اینکه این بندر خشک  به راه‌آهن موجود تهران – قم متصل شود. تفاهم‌نامه آن در حال تنظیم است و منابع آن باید مجدداً تأمین شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌در پایان گفت: برای عبور از همه مشکلات نیاز به یک هم‌افزایی و هم‌راستا کردن انرژی‌ها و امکانات داریم که خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. به این طریق و در این شورا می‌توانیم از مسیر سختی که در پیش داریم عبور کرده و به شرایط بهتری برسیم. قطعاً در شهر فرودگاهی هر سرمایه‌گذاری که صورت بگیرد در آینده انتظار چند برابر برداشت را می‌توانیم داشته باشیم و منطقه ویژه و منطقه آزاد به‌عنوان تنها منطقه آزاد کنار پایتخت یک ظرفیت بی‌نظیر و متفاوت برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.