شناسهٔ خبر: 70761 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانودی سیستان و بلوچستان خبر داد

رونمایی از سامانه وب GIS بندر چابهار

جلسه سامانه وب GIS بندر چابهار در پنجمین جلسه کمیته تخصصی GIS رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آذرپیکان؛ معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانودی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این جلسه آموزش محور علاوه بر اشاره به اقدام های انجام شده توسط مهندسان مشاور، تعاریف و مفاهیم اولیه GIS، آشنایی با ابزارهای عمومی و تخصصی، انواع گزارش گیری‌ها و دیگر اطلاعات لازم ارائه شد.

وی با بیان این که اطلاعات جغرافیایی یکی از مهم ترین منابع مورد نیاز برای مدیریت، برنامه ریزی و تصمیم گیری به شمار می رود اظهار کرد: اقدام های بسیار مهمی در این حوزه انجام شده است که تداوام آن منجر به مانیتورینگ کل اراضی و زیرساخت‌های بندری می شود که علاوه بر تعمیرات و حفاری سایت های بندری، کاهش ریسک و هزینه تاسیسات زیربنایی را به همراه دارد.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جمع آوری کلیه نقشه های شبکه آب، برق، فاضلاب، فیبرهای نوری و ثبت در سامانه GIS، تهیه عکس ۳۶۰ درجه و ایجاد لایه های توصیفی در محوطه‌ها و ابنیه های بندر، برداشت کلیه عوارض روسطحی و شبکه های زیرسطحی فاز یک و ۲ طرح جامع بندر شهید بهشتی و کوی مسکونی بندر از جمله اقدام هایی است که در کمیته GIS انجام شده است.

به گفته آذرپیکان، مدیران، کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران با بهره گیری از این سامانه می توانند علاوه بر مشاهده نقشه ها و تصاویر هوایی بنادر و سواحل کشور، اطلاعات مختلف توصیفی را نیز به طور مستقیم دریافت کنند.

گفتنی است؛ سامانه GIS  بندر چابهار، بخشی از سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی سواحل، بنادر و دریانوردی (PMOGIS)به عنوان جامع ترین زیرساخت اطلاعات مکانی و توصیفی سواحل و بنادر کشور محسوب می شود.