شناسهٔ خبر: 70962 - سرویس استان‌ها

رئیس کل بانک مرکزی در جریان بازدید از بندر امام خمینی(ره):

همکاری بانک مرکزی با سازمان بنادر و دریانوردی برای تسریع در خروج کالاهای اساسی

بندر امام خمینی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یکی از وظایف مهم دستگاه های دولتی است، اظهار داشت: بانک مرکزی تأمین کننده ارز این نوع کالاها است و تصمیم گرفتیم که از نزدیک وضعیت تأمین کالاهای اساسی را ببینیم و خوشبختانه تلاش های فراوانی را دیدیم تا بتوانند کالاهای مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، همتی اشاره افزایش حجم قابل توجه کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی در این بندر بزرگ تجاری کشور، خاطر نشان کر: نکته حائز اهمیت در بندر امام خمینی(ره)  وجود قابل توجه کالاهای اساسی در انبارها  است که  نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است و در مقایسه در سال گذشته میزان واردات نیز با افزایش بسیار زیاد، به ۶۰ درصد رسیده است.

همتی در تشریح دلیل افزایش واردات کالاهای اساسی گفت: دلیل این افزایش واردات این بوده است که بانک مرکزی و دیگر نهادها از جمله وزارت های جهادکشاورزی و صنعت، معدن تجارت تلاش کرده با توجه به ضرورت تأمین کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک  با قدرت بیشتری  آنها را تأمین بکند.

رئیس کل بانک مرکزی در بیان علت سفر خود به بندر امام خمینی(ره)  ابراز داشت: اکنون  هم آمده ایم بررسی کنیم علت اینکه  اندکی در خروج کالاها از انبارها کندی مشاهده می شود، چه می تواند باشد و در صورتی نیز که مشکلاتی  در این خصوص وجود داشته باشد، آن را رفع کنیم.

همتی اظهار امیدواری کرد با  با همکاری مدیران سازمان بنادر و دریانوری و دیگر دستگاه های اجرایی مرتبطدر زنجیره ی تأمین کالا ضمن پیگیری مشکلات جهت رفع آنها اقدام کنیم و تسهیلات بیشتری در اختیار عوامل دخیل در آن قرار بدهیم برای اینکه بتوانیم کالاها را سریع تر از کشتی تخلیه  کرده و کالاها از انبارها به مبادی مصرف در مراکز هدف ارسال بشود.

وی همچنین در تشریح نحوه اختصاص ارز به واردکنندگان کالای اساسی بیان داشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی مستقیما  این نوع ارز  را به وارد کنندگان اختصاص می دهد و با راه اندازی سامانه ای برای این منظور تعهدات وارد کنندگان مشخص و پیگیری می شود و تعهدات ارزی آنان  در این سامانه در حال پیگیری است و در این خصوص تاکون مشکلی  نداشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به پیگیری بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان داشت: طی چندماهه اخیر بازگشت ارز حاصل از صادارات به خوبی صورت گرفته است  و وضعیت بازار ارز نشان می دهد این موضوع به خوبی  مدیریت می شود  و ما توانسته ایم  ارزهای حاصل از صادرات  را  به چرخه واردات بازگردانیم  و امیدواریم  مشکلاتی که در چرخه واردات و ترخیص کالاها  وجود  دارد،  برطرف بشود گرچه شواهد حاکی از آن است از این نظر سال خوبی داشته ایم.

همتی همچنین در نشست مشترک با مدیران و صاحبان کالا فعال در این مجتمع بزرگ بندری ضمن استماع گزارش درباره فرآیند پذیرش کشتی های حامل کالاهای اساسی، پهلو دهی و تخلیه و انبارش و خروج  آن و مشکلات پیش آمده در این فرآیند، از تلاش فراوان  در شرایط سخت و دشوار تشکر کرده و نقش آنان را در زنجیره تأمین کالا و امنیت غذایی کشور ستود.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در فرآیند ترخیص و خروج کالاهای اساسی، خواستار تشریک مساعی بیشتر دستگاه های اجرایی و تصحیح و انطباق مقررات و دستور العمل های جاری برای سهولت در خروج آنان شد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش میزان واردات کالاهای اساسی  به بندرامام خمینی(ره) از ابتدای سال جاری تاکنون،  افزایش حجم این محمولات را تضمین کننده تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور دانسته و بر لزوم کاهش ماندگاری کالا در بنادر برای تأمین فضای انبارش بیشتر برای محمولات کشتی های ورودی تأکید کرد.

شایان یادآوری است که بیش از شش و نیم تن انواع کالا های اساسی  از ابتدای امسال تا کنون در بندرامام خمینی(ره) تخلیه شده است و این بندر نقش مهمی را در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ایفا کرده است.