شناسهٔ خبر: 70983 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد:

عملیات اجرایی کریدور شمال- جنوب در لرستان آغاز شد

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از کریدور شمال- جنوب در استان لرستان خبر داد و گفت: روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی بخشی از محور خرم‌آباد- پلدختر به عنوان حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استان‌های شمالی، به طول ۱۷.۵ کیلومتر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از راه اصلی خرم‌آباد- پلدختر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است و حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود.

وی محور خرم‌آباد- پلدختر را در شبکه راه‌های ملی کشور شریانی دانست و افزود: در سیلاب فروردین ماه سال‌جاری حدود ۴۵ درصد از مسیر ‌و ابنیه‌های فنی موجود مورد آسیب شدید و یا تخریب قرار گرفت و این اقدام برای ارتقای مشخصات هندسی مسیر و رفع نقاط پرخطر و تخریب شده این محور مهم صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول مسیر موجود را ۹۵ کیلومتر از سه راهی خرم‌آباد- پلدختر تا شهر پلدختر اعلام و اظهار داشت: در مجاورت راه موجود مسیر به طول ۴۳ کیلومتر طراحی شده  است و روز گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آن از محدوده تنگ‌تیر تا انتهای تنگ گازرده به طول ۱۷.۵ کیلومتر هستیم.

خادمی احداث مسیر جدید را موجب کاهش حدود هفت کیلومتر از محور خرم‌آباد- پلدختر دانست و تاکید کرد: احداث محور جایگزین در بخش‌های کاملا تخریب شده، ایجاد دسترسی ایمن در محور، بهبود و ارتقا مشخصات هندسی مسیر، تحقق پدافند غیرعامل در محور، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت از دیگر مزایای احداث محور خرم‌آباد- پلدختر است.

وی در خصوص عملیات اجرایی مسیر توضیح داد و گفت: ۳ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۳۸۲ هزار متر مکعب خاکریزی، ۴۷ هزار تن آسفالت، ۲۸ هزار متر مکعب اساس، ۷۱ هزار متر مکعب زیراساس و ۱۷۳ هزار متر مکعب بتن‌ریزی از دیگر اقداماتی است که در این پروژه صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را دو هزار و ۹۳۰  میلیارد ریال اعلام کرد.