شناسهٔ خبر: 71008 - سرویس جاده‌ای

اجرای طرح پرداخت عوارض بر اساس پیمایش نیازمند تدوین دستورالعمل است / همکاری عراق برای انجام مطالعات راه‌آهن شلمچه-بصره

مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اجرای طرح پرداخت عوارض بر اساس پیمایش گفت: اجرای این طرح نیازمند تعریف دستورالعمل پیمایش است که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در نشست خبری با اشاره به روند اجرایی طرح پرداخت عوارض یکپارچه الکترونیکی آزادراه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر چهار آزادراه از این سیستم بهره‌مند شده اند، اما یکی از مواردی که مورد توجه قرار دارد، نحوه محاسبه پیمایش خودروهای سنگین در کلاس‌های مختلف است که باید شماره پلاک آن‌ها از پلیس راه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استعلام و مبلغ عوارض تعیین شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان این‌که الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در تمام آزادراه‌های کشور عملیاتی می‌شود، گفت: این اقدام از بسیاری از اشتباهات محاسباتی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به طرح پرداخت عوارض بر اساس پیمایش نیز گفت: در این روش کاربر متناسب با میزان پیمایش در آزادراه، عوارض پرداخت می‌کند که قرار است در گام نخست این طرح به صورت پایلوت در آزادراه تهران-ساوه اجرا شود. در طرح آزمایشی قرار است، کاربران آزادراه تهران-ساوه که قصد عزیمت به نسیم شهر را دارند، عوارض کمتری نسبت به کاربران مقصد رباط کریم پرداخت کنند. البته نیازمند تعریف دستورالعمل پیمایش برای اجرای این پروژه هستیم که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی تدوین شود.

خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از راه اصلی خرم‌آباد- پلدختر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است و حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود.

وی محور خرم‌آباد- پلدختر را در شبکه راه‌های ملی کشور شریانی دانست و افزود: در سیلاب فروردین ماه سال‌جاری حدود ۴۵ درصد از مسیر ‌و ابنیه‌های فنی موجود مورد آسیب شدید و یا تخریب قرار گرفت و این اقدام برای ارتقای مشخصات هندسی مسیر و رفع نقاط پرخطر و تخریب شده این محور مهم صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول مسیر موجود را ۹۵ کیلومتر از سه راهی خرم‌آباد- پلدختر تا شهر پلدختر اعلام و اظهار داشت: در مجاورت راه موجود مسیر به طول ۴۳ کیلومتر طراحی شده  است و روز گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آن از محدوده تنگ‌تیر تا انتهای تنگ گازرده به طول ۱۷.۵ کیلومتر هستیم.

خادمی احداث مسیر جدید را موجب کاهش حدود هفت کیلومتر از محور خرم‌آباد- پلدختر دانست و تاکید کرد: احداث محور جایگزین در بخش‌های کاملا تخریب شده، ایجاد دسترسی ایمن در محور، بهبود و ارتقا مشخصات هندسی مسیر، تحقق پدافند غیرعامل در محور، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت از دیگر مزایای احداث محور خرم‌آباد- پلدختر است.

وی در خصوص عملیات اجرایی مسیر توضیح داد و گفت: ۳ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۳۸۲ هزار متر مکعب خاکریزی، ۴۷ هزار تن آسفالت، ۲۸ هزار متر مکعب اساس، ۷۱ هزار متر مکعب زیراساس و ۱۷۳ هزار متر مکعب بتن‌ریزی از دیگر اقداماتی است که در این پروژه صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را دو هزار و ۹۳۰  میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین درباره پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره گفت: هفته گذشته بازدیدی از مسیر انجام شد و با مقامات مربوطه در کشور عراق مذاکرتی داشتیم، عراقی‌ها هنوز زمین‌های مورد نیاز را به ما تحویل ندادند و پس از ارائه زمین‌ها، پروژه آغاز می‌شود. همچنین طرف عراقی نسبت به همکاری برای انجام مطالعات مشاور ایرانی اعلام آمادگی کرد.